פרוביוטיקה לנשים – המדריך המלא

פרוביוטיקה לנשים – המדריך המלא

בעוד שרובנו משתדלים לשמור לע ניקיון ומחטאים באופן קבוע את החיידקים ביית ומשתמשים בחומרי חיטוי באופן קבוע – אנחנו עשויים גם מחיידיקים.  למעשה יש בגוף שלך יותר תאים חיידקיים מאשר תאים אנושיים. 

פרוביוטיקה היא אחת הצורות המוכרות  ביותר של חיידק בריא זה ששומר על המערכות שלנו במצב בריא וחיוני. אז שוחחנו עם מומחי תזונה כדי להבין מה זה פרוביוטיקה לנשים, ולמה זה כל כך חשוב. 

קצת על הפרוביוטיקה ומהיכן היא הגיעה

ההיסטוריה של הפרוביוטיקה היא מסע מרתק המשתרע על פני מאות שנים ומקיף תרבויות שונות ותגליות מדעיות. לפרוביוטיקה, שהם מיקרואורגניזמים חיים המספקים יתרונות בריאותיים כאשר הם נצרכים בכמויות מסוימות, יש היסטוריה עשירה שהשפיעה באופן משמעותי על תחום הרפואה.

אפשר לייחס את הרעיון של פרוביוטיקה לתרבויות עתיקות, שבהן מזונות מותססים היו דבר. המצרים, היוונים והרומאים הקדמונים צרכו חלב מותסס ומוצרים מותססים אחרים, מתוך הכרה בפוטנציאל שלהם לקדם בריאות מערכת העיכול. עם זאת, המונח "פרוביוטיקה" עצמו נטבע הרבה יותר מאוחר, במאה ה-20.

אחת הדמויות המרכזיות בהיסטוריה של הפרוביוטיקה היא המדען הרוסי וחתן פרס נובל, אלי מטשניקוף. בתחילת המאה ה-20, מטשניקוף הציע את הרעיון שלחיידקים מסוימים המצויים במזונות מותססים, במיוחד ביוגורט, יכולים להיות יתרונות בריאותיים. הוא שיער שחיידקים אלה, שאליהם כינה "חיידקי חומצת חלב", יכולים לנטרל את ההשפעות המזיקות של חיידקי ריקבון במעיים. 

עם זאת, רק באמצע המאה ה-20 החל המושג פרוביוטיקה לזכות בהכרה נרחבת ואימות מדעי. בשנת 1953, המדען הגרמני ורנר קולאת השתמש במונח "פרוביוטיקה" כדי לתאר חומרים המעודדים צמיחה של מיקרואורגניזמים מועילים במעיים. בערך באותו זמן, המדען הצרפתי אנרי בולארד בודד זן של חיידקי לקטובצילוס מיוגורט והשתמש בו בהצלחה לטיפול בחולים עם שלשולים.

שנות ה-60 וה-70 ראו התקדמות נוספת בהבנת הפרוביוטיקה, כאשר חוקרים זיהו זנים ספציפיים של חיידקים מועילים ואת היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שלהם. המדען היפני Minoru Shirota פיתח את הזן המפורסם Lactobacillus casei Shirota, שהפך לבסיס למשקה הפרוביוטי הפופולרי Yakult. Yakult הוצגה לשוק היפני בשנת 1935 ומאוחר יותר עשתה את דרכה למדינות אחרות, ותרמה למודעות העולמית לפרוביוטיקה.

בסוף המאה ה-20, כשהמחקר המדעי המשיך לחקור את תפקידה של פרוביוטיקה בבריאות האדם, החלו להופיע בשוק תוספי פרוביוטיקה ומזונות מועשרים. יוגורטים ומוצרי חלב אחרים שווקו לעתים קרובות כמכילים "תרבויות חיות ופעילות", ופונים לצרכנים המעוניינים לשפר את בריאות מערכת העיכול שלהם.

היום במאה ה-21  תוספי פרוביוטיקה זמינים כעת בצורות שונות, כולל כמוסות, אבקות וטבליות לעיסה, המספקים דרך נוחה לאנשים לשלב חיידקים מועילים בשגרת היום שלהם. פרוביוטיקה זכתה להכרה בתפקידה בשמירה על מיקרוביום מעי מאוזן. 

מה זה פרוביוטיקה, בדיוק?

פרוביוטיקה היא למעשה חיידקים חיים מועילים במערכת העיכול שלנו. שם, הם משפיעים על העיכול, כמובן. מעי בריא נקשר גם למניעת מצבים בריאותיים רבים כמו מחלות עור כמו אקזמה, הפרעות אוטואימוניות, ואפילו השמנת יתר וסוכרת, כך שהיתרונות חורגים הרבה מעבר לעיכול טוב.

מחקר גם קשר פרוביוטיקה לחיזוק חסינות, בריאות נפשית ומצב רוח.

 פרוביוטיקה יכולה להשפיע גם על:

  1. להפחית את שכיחות הצטננות ושפעת
  2. לטפל באבנים בכליות
  3. למנוע מחלות חניכיים ובעיות שיניים
  4. להילחם בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה
  5. להילחם בסרטן

החיידקים בנרתיק

למרות שאנו שומעים הרבה על  החיידקים של המעי והשפעתו על בריאותנו, החיידקים בנרתיק אינם זוכים להתייחסות לעתים קרובות. כמו המעי, הנרתיק מארח סוגים רבים של חיידקים הממלאים תפקידים קריטיים בבריאותו ובתפקודו הכלליים. בין אלה, לקטובצילוס יש את התפקיד הגדול ביותר, והוא תורם זנים רבים למיקרוביום הנרתיק

סוגי החיידקים השונים בנרתיק מתקיימים באיזון מושלם, ואף יכולים לווסת את עצמם אם יש חוסר איזון קל. עם זאת, אם חוסר האיזון הולך רחוק מדי, זה יכול להוביל למחלות גינקולוגיות. פרוביוטיקה עוזרת למנוע ולשחזר חוסר איזון זה על ידי קידום צמחייה חיובית, במיוחד כאשר היא מכילה זן לקטובצילוס אחד או יותר.

כמה מצבים גינקולוגיים שיכולים להיות מושפעים משימוש בפרוביוטיקה כוללים:

  • סרטן צוואר הרחם הקשור ל-HPV
  • וגינוזיס חיידקי
  • זיהומים פטרייתיים
  • דלקות בדרכי השת

האם אני צריכה להוסיף פרוביוטיקה לתזונה שלי?

אחת הקבוצות העיקריות של אנשים שעשויות להפיק תועלת מפרוביוטיקה היא אלה שחוו בעיות במערכת העיכול. אם אתם נלחמים באי נוחות במערכת העיכול או כאבים שנובעים מנפיחות, גזים, עצירות או שלשולים, כדאי לשקול לשלב פרוביוטיקה בתזונה שלך. פרוביוטיקה עוזרת לשקם ולתחזק מיקרוביום מאוזן במעיים, שיכול להקל על תסמינים אלו. מחקרים הראו כי זנים מסוימים של פרוביוטיקה יכולים להיות יעילים במיוחד בניהול מצבים כמו תסמונת המעי הרגיז (IBS) ומחלות מעי דלקתיות (IBD). עם זאת, חשוב להתייעץ עם הרופא שלכם לפני שאתם מתחילים ליטול תוספי תזונה. 

בנוסף, אנשים שלקחו לאחרונה אנטיביוטיקה עשויים להפיק תועלת מנטילת פרוביוטיקה. אנטיביוטיקה נועדה לכוון ולחסל חיידקים מזיקים, אך היא גם יכולה לשבש את איזון החיידקים המועילים במעיים. זה יכול להוביל לבעיות עיכול ולעלייה ברגישות לזיהומים. נטילת פרוביוטיקה במהלך ואחרי אנטיביוטיקה יכולה לעזור לחדש את בהחיידקים המועילים ולהפחית את הסיכון לתופעות לוואי הקשורות לאנטיביוטיקה. 

פרוביוטיקה עשויה להועיל גם לאלה עם בעיות במערכת החיסון. המעי ממלא תפקיד מרכזי בתפקוד החיסון, ומכיל חלק ניכר מתאי החיסון שלנו. על ידי שמירה על מיקרוביום בריא במעיים, פרוביוטיקה יכולה לסייע בחיזוק ההגנה החיסונית שלנו. זה רלוונטי במיוחד עבור אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, כגון קשישים או אנשים עם מחלות כרוניות. מחקרים מצביעים על כך שזנים ספציפיים של פרוביוטיקה יכולים לשפר את התגובות החיסוניות, מה שעלול להפחית את התדירות ואת חומרת מחלות וזויהומים. 

נשים, במיוחד, עשויות למצוא פרוביוטיקה יתרון. זנים פרוביוטיים מסוימים, כמו לקטובצילוס וביפידובקטריום, נקשרו לשמירה על בריאות הנרתיק. זה יכול להיות רלוונטי במיוחד עבור נשים שחוות לעיתים קרובות זיהומים בנרתיק, כגון פטריות או וגינוזיס חיידקי. פרוביוטיקה יכולה לעזור להחזיר את האיזון הטבעי של המיקרוביום בנרתיק, ועלולה להפחית את הישנות הזיהומים הללו. 

ספורטאים וחובבי כושר עשויים גם למצוא פרוביוטיקה מועילה. פעילות גופנית אינטנסיבית עלולה להלחיץ את הגוף ולהשפיע על המיקרוביום של המעי. כמה מחקרים העלו כי פרוביוטיקה עשויה לסייע בהפחתת הסיכון למצוקה במערכת העיכול הנגרמת על ידי פעילות גופנית ולתמוך בהתאוששות לאחר אימון. עם זאת, הזנים והעיתוי הספציפיים של תוספי פרוביוטיקה לספורטאים עשויים להשתנות, לכן מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות או עם תזונאי ספורט לקבלת הדרכה מותאמת אישית.

נשים בהריון צריכות לשקול גם פרוביוטיקה כחלק מהטיפול הטרום לידתי שלהן. המיקרוביום של המעי יכול להשפיע על בריאות האם והעובר, ופרוביוטיקה מסויימת נקשרו להפחתת הסיכון לסיבוכים במהלך ההריון, כגון סוכרת הריונית ורעלת הריון. יתרה מכך, מיקרוביום מעיים מאוזן בנשים הרות עשוי לתרום למערכת חיסונית בריאה יותר ועלול להוריד את הסיכון לאלרגיות ואקזמה אצל תינוקותיהן. 

הורים לילדים קטנים ותינוקות – שימו לב. פרוביוטיקה צברה פופולריות כאמצעי לתמוך במערכת החיסונית המתפתחת של הילד ובבריאות מערכת העיכול. מחקרים מראים כי פרוביוטיקה עשויה לסייע בהפחתת השכיחות והחומרה של מחלות ילדות נפוצות, כגון הצטננות ודלקות אוזניים.

מהם המקורות הפרוביוטיים הטובים ביותר?

על פי מקצועני התזונה שלנו, הנה כמה מקורות מזון שתוכלו שיש בהם חיידקים פרובוטיים. 

  • יוגורט
  • קפיר
  • טמפה
  • מיסו
  • קימצ'י
  • כרוב כבוש 

קבלת מגוון של מזונות אלה, כמו גם שמירה על סוכרים מעובדים למינימום הם המפתח לשמירה על איזון המיקרופלורה שלך.

יתרונות של פרובטיוטיקה

נפיחות מופחתת
אם אי פעם חווית נפיחות, את יודעת כמה לא נוח זה יכול להיות. נפיחות יכולה להיות מעצבנת וכואבת ממש. נטילת פרוביוטיקה יכולה לעזור להפחית נפיחות אצל אנשים מסוימים. 

שיפור בריאות המעיים
בריאות המעי הוא מונח המשמש לתיאור הבריאות הכללית של מערכת העיכול שלנו. ישנן מגוון הגדרות לבריאות המעי, אך באופן כללי, אנו יכולים לחשוב על מעי בריא כשאין כאבים או חוסר נוחות בבטן. כאשר תוסף פרוביוטיקה יכול לשרוד את הסביבה החומצית של הקיבה ולהגיע למעיים, זה כמו כלי צבאי, שמוריד צבא של חיילים שנלחם למען טובת הכלל

כשהחיידקים הידידותיים האלה פועלים, חיידקים רעים אינם יכולים להתרבות ולצמוח ללא שליטה מכיוון שהחיידקים הטובים שומרים עליהם. פרוביוטיקה הוכחה כמסייעת בתפקודים רבים המשפרים את בריאות המעיים, כגון חיזוק מחסום המעי, הפחתת גדילת פתוגנים מסוכנים, הקלה על תסמינים לא רצויים של מערכת העיכול ועוד.

ירידה מוגברת במשקל
ירידה במשקל היא יתרון פוטנציאלי נוסף של שימוש בפרוביוטיקה. פרוביוטיקה הוכחה כמסייעת בירידה במשקל, במיוחד באלו שמשנים את התזונה ואורח החיים שלהם בדרך. שני זני Lactobacillus וגם Bifidobacterium הוכחו כיעילים ביותר לצמיכה בתהליך ירידה במשקל

מניעת דלקות בדרכי השתן
חיידקים טבעיים קיימים גם בשופכה, או בצינור שדרכו יוצא השתן מהגוף. כאשר חיידקים לא רצויים חודרים לאזור זה, עלולות להתרחש דלקות בדרכי השתן.

עם זאת, מחקרים מראים כי על ידי נטילת פרוביוטיקה, יותר חיידקים טובים מוכנסים, אולה יכולים להדוף את החיידקים הרעים שגורמים לדלקת. זה נכון במיוחד עבור זן החיידקים לקטובצילוס. 

מצב רוח טוב יותר

כמה מחקרים מראים את ההשפעות של פרוביוטיקה בתחומים מסוימים של בריאות הנפש, כמו דיכאון ומצב רוח באופן כללי. במקרה זה, תוצאות חיוביות נראו הן אצל אנשים שנטלו תרופות נוגדות דיכאון והן אצל אלו שלא נטלו תרופות. משתתפי המחקר דיווחו על שיפורים בסימפטומים של חרדה. 

חיזוק מערכת החיסון
מכיוון שקרוב ל80% מתאי החיסון שלנו נמצאים במעיים, זה כנראה לא מפתיע שפרוביוטיקה יכולה למלא תפקיד בשיפור התפקוד של מערכת החיסון שלנו. מחקרים הוכיחו שזנים פרוביוטיים יכולים למעשה לקיים אינטראקציה עם תאי מערכת החיסון במעיים, מה שיגביר את הייצור של חומרים חיסוניים, הנקראים ציטוקינים, המאותתים למערכת החיסון לעשות את עבודתה.

בנוסף, פרוביוטיקה נקשרת להפחתת הצמיחה של פתוגנים מסוכנים. מכיוון שהרבה ממהפרוביוטיקה לא שורדת את חומצות קיבה, חשוב לבחור פרוביוטיקה שמציעה מנגנון כלשהו שיאפשר לשרוד את הסביבה החומצית הזו.

שיפור בריאות הנרתיק
פרוביוטיקה יכולה לשפר את בריאות הנרתיק. חיידקים רעים וטובים  נמצאים גם בנרתיק. זה מכונה המיקרוביום הנרתיק. נשים הסובלות מזיהומי פטריות כרוניים עשויות להפיק תועלת משיפור האיזון החיידקי בנרתיק על ידי נטילת פרוביוטיקה. מחקרים מראים כי פרוביוטיקה, במיוחד זני לקטובצילוס, יכולה למלא תפקיד חשוב בבריאות הנרתיק. 

תופעות לוואי פרוביוטיקה

יכול להיות שתרגישו כמה תופעות לוואי בטווח הקצר אבל אלה יעלמו. 

  1. נפיחות וגזים – נכון פרוביוטקיה יכולה לעזור למצבי נפיחות גזים. אבל לפעמים בהתחלה מדובר בתגובה טבעית של הגוף שפוגש חיידקים חדשים. עד שמערכת העיכול מתרגלת לחיידקים החדשים, ייתכן ותרגישו יותר גזים מהרגיל. אבל אל דאגה זו תופעה חולפת.
  2. שינויים בזמני היציאות
    הפרוביוטיקה יכולה לשנות את זמי היציאה ובעיקר להאריך את זמן העיכול. מי שסבל ממעי רגיז יהיה שמח. זו תקופת הסתגלות של מערכת העיכול.
  3. כאבי ראש
    חלק מתוספי פרוביוטיקה מכילים מרכיב הנקרא  אמינים, אלה עשויים לגרום לכאב ראש. גם כאן מדובר בתופעת לוואי חולפת. 

כמה זמן תופעות לוואי יימשכו? 

משך תופעות הלוואי תלוי במצב של מערכת העיכול ובדרך בה הגוף שלכם יסתגל לתוספי תזונה, זה משתנה מאוד וכל אחד מגיב אחרת. 

ברוב המקרים תופעות לוואי כמו גזים ייעלמו בשבועות הראשונים. 

 לאחר שתתחיל לצרוך כמוסות פרוביוטיקה, מערכת העיכול תתחיל להתרגל עד שהסביבה המיקרוביאלית תתחיל להתאזן. הרבה אנשים מתחילים להרגיש בשינויים כבר אחרי יומיים אבל זה גם תלוי בסוג והרכב הפרוביוטיקה שאתם נוטלים. 

אם חלפו כבמה שבועות אתם עדיין מרגישים תופעות לוואי כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל שלכם. 

כמה מילים אחרונות

מחפשים פרוביוטיקה לנשים? אתם במקום הנכון! באתר קול הטבע תוכלו למצוא מגוון ענק של תוספי תזונה, בניהם גם פרוביוטיקה במחירים נוחים ועם משלוחים לכל הארץ!

יש לכם שאלות נוספות על פרוביוטיקה? מוזמנים להשאיר לנו תגובה. 

לשיתוף הכתבה:

פרוביוטיקה לנשים – המדריך המלא

בעוד שרובנו משתדלים לשמור לע ניקיון ומחטאים באופן קבוע את החיידקים ביית ומשתמשים בחומרי חיטוי באופן קבוע – אנחנו עשויים גם מחיידיקים.  למעשה יש בגוף שלך יותר תאים חיידקיים מאשר תאים אנושיים. 

פרוביוטיקה היא אחת הצורות המוכרות  ביותר של חיידק בריא זה ששומר על המערכות שלנו במצב בריא וחיוני. אז שוחחנו עם מומחי תזונה כדי להבין מה זה פרוביוטיקה לנשים, ולמה זה כל כך חשוב. 

קצת על הפרוביוטיקה ומהיכן היא הגיעה

ההיסטוריה של הפרוביוטיקה היא מסע מרתק המשתרע על פני מאות שנים ומקיף תרבויות שונות ותגליות מדעיות. לפרוביוטיקה, שהם מיקרואורגניזמים חיים המספקים יתרונות בריאותיים כאשר הם נצרכים בכמויות מסוימות, יש היסטוריה עשירה שהשפיעה באופן משמעותי על תחום הרפואה.

אפשר לייחס את הרעיון של פרוביוטיקה לתרבויות עתיקות, שבהן מזונות מותססים היו דבר. המצרים, היוונים והרומאים הקדמונים צרכו חלב מותסס ומוצרים מותססים אחרים, מתוך הכרה בפוטנציאל שלהם לקדם בריאות מערכת העיכול. עם זאת, המונח "פרוביוטיקה" עצמו נטבע הרבה יותר מאוחר, במאה ה-20.

אחת הדמויות המרכזיות בהיסטוריה של הפרוביוטיקה היא המדען הרוסי וחתן פרס נובל, אלי מטשניקוף. בתחילת המאה ה-20, מטשניקוף הציע את הרעיון שלחיידקים מסוימים המצויים במזונות מותססים, במיוחד ביוגורט, יכולים להיות יתרונות בריאותיים. הוא שיער שחיידקים אלה, שאליהם כינה "חיידקי חומצת חלב", יכולים לנטרל את ההשפעות המזיקות של חיידקי ריקבון במעיים. 

עם זאת, רק באמצע המאה ה-20 החל המושג פרוביוטיקה לזכות בהכרה נרחבת ואימות מדעי. בשנת 1953, המדען הגרמני ורנר קולאת השתמש במונח "פרוביוטיקה" כדי לתאר חומרים המעודדים צמיחה של מיקרואורגניזמים מועילים במעיים. בערך באותו זמן, המדען הצרפתי אנרי בולארד בודד זן של חיידקי לקטובצילוס מיוגורט והשתמש בו בהצלחה לטיפול בחולים עם שלשולים.

שנות ה-60 וה-70 ראו התקדמות נוספת בהבנת הפרוביוטיקה, כאשר חוקרים זיהו זנים ספציפיים של חיידקים מועילים ואת היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שלהם. המדען היפני Minoru Shirota פיתח את הזן המפורסם Lactobacillus casei Shirota, שהפך לבסיס למשקה הפרוביוטי הפופולרי Yakult. Yakult הוצגה לשוק היפני בשנת 1935 ומאוחר יותר עשתה את דרכה למדינות אחרות, ותרמה למודעות העולמית לפרוביוטיקה.

בסוף המאה ה-20, כשהמחקר המדעי המשיך לחקור את תפקידה של פרוביוטיקה בבריאות האדם, החלו להופיע בשוק תוספי פרוביוטיקה ומזונות מועשרים. יוגורטים ומוצרי חלב אחרים שווקו לעתים קרובות כמכילים "תרבויות חיות ופעילות", ופונים לצרכנים המעוניינים לשפר את בריאות מערכת העיכול שלהם.

היום במאה ה-21  תוספי פרוביוטיקה זמינים כעת בצורות שונות, כולל כמוסות, אבקות וטבליות לעיסה, המספקים דרך נוחה לאנשים לשלב חיידקים מועילים בשגרת היום שלהם. פרוביוטיקה זכתה להכרה בתפקידה בשמירה על מיקרוביום מעי מאוזן. 

מה זה פרוביוטיקה, בדיוק?

פרוביוטיקה היא למעשה חיידקים חיים מועילים במערכת העיכול שלנו. שם, הם משפיעים על העיכול, כמובן. מעי בריא נקשר גם למניעת מצבים בריאותיים רבים כמו מחלות עור כמו אקזמה, הפרעות אוטואימוניות, ואפילו השמנת יתר וסוכרת, כך שהיתרונות חורגים הרבה מעבר לעיכול טוב.

מחקר גם קשר פרוביוטיקה לחיזוק חסינות, בריאות נפשית ומצב רוח.

 פרוביוטיקה יכולה להשפיע גם על:

  1. להפחית את שכיחות הצטננות ושפעת
  2. לטפל באבנים בכליות
  3. למנוע מחלות חניכיים ובעיות שיניים
  4. להילחם בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה
  5. להילחם בסרטן

החיידקים בנרתיק

למרות שאנו שומעים הרבה על  החיידקים של המעי והשפעתו על בריאותנו, החיידקים בנרתיק אינם זוכים להתייחסות לעתים קרובות. כמו המעי, הנרתיק מארח סוגים רבים של חיידקים הממלאים תפקידים קריטיים בבריאותו ובתפקודו הכלליים. בין אלה, לקטובצילוס יש את התפקיד הגדול ביותר, והוא תורם זנים רבים למיקרוביום הנרתיק

סוגי החיידקים השונים בנרתיק מתקיימים באיזון מושלם, ואף יכולים לווסת את עצמם אם יש חוסר איזון קל. עם זאת, אם חוסר האיזון הולך רחוק מדי, זה יכול להוביל למחלות גינקולוגיות. פרוביוטיקה עוזרת למנוע ולשחזר חוסר איזון זה על ידי קידום צמחייה חיובית, במיוחד כאשר היא מכילה זן לקטובצילוס אחד או יותר.

כמה מצבים גינקולוגיים שיכולים להיות מושפעים משימוש בפרוביוטיקה כוללים:

  • סרטן צוואר הרחם הקשור ל-HPV
  • וגינוזיס חיידקי
  • זיהומים פטרייתיים
  • דלקות בדרכי השת

האם אני צריכה להוסיף פרוביוטיקה לתזונה שלי?

אחת הקבוצות העיקריות של אנשים שעשויות להפיק תועלת מפרוביוטיקה היא אלה שחוו בעיות במערכת העיכול. אם אתם נלחמים באי נוחות במערכת העיכול או כאבים שנובעים מנפיחות, גזים, עצירות או שלשולים, כדאי לשקול לשלב פרוביוטיקה בתזונה שלך. פרוביוטיקה עוזרת לשקם ולתחזק מיקרוביום מאוזן במעיים, שיכול להקל על תסמינים אלו. מחקרים הראו כי זנים מסוימים של פרוביוטיקה יכולים להיות יעילים במיוחד בניהול מצבים כמו תסמונת המעי הרגיז (IBS) ומחלות מעי דלקתיות (IBD). עם זאת, חשוב להתייעץ עם הרופא שלכם לפני שאתם מתחילים ליטול תוספי תזונה. 

בנוסף, אנשים שלקחו לאחרונה אנטיביוטיקה עשויים להפיק תועלת מנטילת פרוביוטיקה. אנטיביוטיקה נועדה לכוון ולחסל חיידקים מזיקים, אך היא גם יכולה לשבש את איזון החיידקים המועילים במעיים. זה יכול להוביל לבעיות עיכול ולעלייה ברגישות לזיהומים. נטילת פרוביוטיקה במהלך ואחרי אנטיביוטיקה יכולה לעזור לחדש את בהחיידקים המועילים ולהפחית את הסיכון לתופעות לוואי הקשורות לאנטיביוטיקה. 

פרוביוטיקה עשויה להועיל גם לאלה עם בעיות במערכת החיסון. המעי ממלא תפקיד מרכזי בתפקוד החיסון, ומכיל חלק ניכר מתאי החיסון שלנו. על ידי שמירה על מיקרוביום בריא במעיים, פרוביוטיקה יכולה לסייע בחיזוק ההגנה החיסונית שלנו. זה רלוונטי במיוחד עבור אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, כגון קשישים או אנשים עם מחלות כרוניות. מחקרים מצביעים על כך שזנים ספציפיים של פרוביוטיקה יכולים לשפר את התגובות החיסוניות, מה שעלול להפחית את התדירות ואת חומרת מחלות וזויהומים. 

נשים, במיוחד, עשויות למצוא פרוביוטיקה יתרון. זנים פרוביוטיים מסוימים, כמו לקטובצילוס וביפידובקטריום, נקשרו לשמירה על בריאות הנרתיק. זה יכול להיות רלוונטי במיוחד עבור נשים שחוות לעיתים קרובות זיהומים בנרתיק, כגון פטריות או וגינוזיס חיידקי. פרוביוטיקה יכולה לעזור להחזיר את האיזון הטבעי של המיקרוביום בנרתיק, ועלולה להפחית את הישנות הזיהומים הללו. 

ספורטאים וחובבי כושר עשויים גם למצוא פרוביוטיקה מועילה. פעילות גופנית אינטנסיבית עלולה להלחיץ את הגוף ולהשפיע על המיקרוביום של המעי. כמה מחקרים העלו כי פרוביוטיקה עשויה לסייע בהפחתת הסיכון למצוקה במערכת העיכול הנגרמת על ידי פעילות גופנית ולתמוך בהתאוששות לאחר אימון. עם זאת, הזנים והעיתוי הספציפיים של תוספי פרוביוטיקה לספורטאים עשויים להשתנות, לכן מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות או עם תזונאי ספורט לקבלת הדרכה מותאמת אישית.

נשים בהריון צריכות לשקול גם פרוביוטיקה כחלק מהטיפול הטרום לידתי שלהן. המיקרוביום של המעי יכול להשפיע על בריאות האם והעובר, ופרוביוטיקה מסויימת נקשרו להפחתת הסיכון לסיבוכים במהלך ההריון, כגון סוכרת הריונית ורעלת הריון. יתרה מכך, מיקרוביום מעיים מאוזן בנשים הרות עשוי לתרום למערכת חיסונית בריאה יותר ועלול להוריד את הסיכון לאלרגיות ואקזמה אצל תינוקותיהן. 

הורים לילדים קטנים ותינוקות – שימו לב. פרוביוטיקה צברה פופולריות כאמצעי לתמוך במערכת החיסונית המתפתחת של הילד ובבריאות מערכת העיכול. מחקרים מראים כי פרוביוטיקה עשויה לסייע בהפחתת השכיחות והחומרה של מחלות ילדות נפוצות, כגון הצטננות ודלקות אוזניים.

מהם המקורות הפרוביוטיים הטובים ביותר?

על פי מקצועני התזונה שלנו, הנה כמה מקורות מזון שתוכלו שיש בהם חיידקים פרובוטיים. 

  • יוגורט
  • קפיר
  • טמפה
  • מיסו
  • קימצ'י
  • כרוב כבוש 

קבלת מגוון של מזונות אלה, כמו גם שמירה על סוכרים מעובדים למינימום הם המפתח לשמירה על איזון המיקרופלורה שלך.

יתרונות של פרובטיוטיקה

נפיחות מופחתת
אם אי פעם חווית נפיחות, את יודעת כמה לא נוח זה יכול להיות. נפיחות יכולה להיות מעצבנת וכואבת ממש. נטילת פרוביוטיקה יכולה לעזור להפחית נפיחות אצל אנשים מסוימים. 

שיפור בריאות המעיים
בריאות המעי הוא מונח המשמש לתיאור הבריאות הכללית של מערכת העיכול שלנו. ישנן מגוון הגדרות לבריאות המעי, אך באופן כללי, אנו יכולים לחשוב על מעי בריא כשאין כאבים או חוסר נוחות בבטן. כאשר תוסף פרוביוטיקה יכול לשרוד את הסביבה החומצית של הקיבה ולהגיע למעיים, זה כמו כלי צבאי, שמוריד צבא של חיילים שנלחם למען טובת הכלל

כשהחיידקים הידידותיים האלה פועלים, חיידקים רעים אינם יכולים להתרבות ולצמוח ללא שליטה מכיוון שהחיידקים הטובים שומרים עליהם. פרוביוטיקה הוכחה כמסייעת בתפקודים רבים המשפרים את בריאות המעיים, כגון חיזוק מחסום המעי, הפחתת גדילת פתוגנים מסוכנים, הקלה על תסמינים לא רצויים של מערכת העיכול ועוד.

ירידה מוגברת במשקל
ירידה במשקל היא יתרון פוטנציאלי נוסף של שימוש בפרוביוטיקה. פרוביוטיקה הוכחה כמסייעת בירידה במשקל, במיוחד באלו שמשנים את התזונה ואורח החיים שלהם בדרך. שני זני Lactobacillus וגם Bifidobacterium הוכחו כיעילים ביותר לצמיכה בתהליך ירידה במשקל

מניעת דלקות בדרכי השתן
חיידקים טבעיים קיימים גם בשופכה, או בצינור שדרכו יוצא השתן מהגוף. כאשר חיידקים לא רצויים חודרים לאזור זה, עלולות להתרחש דלקות בדרכי השתן.

עם זאת, מחקרים מראים כי על ידי נטילת פרוביוטיקה, יותר חיידקים טובים מוכנסים, אולה יכולים להדוף את החיידקים הרעים שגורמים לדלקת. זה נכון במיוחד עבור זן החיידקים לקטובצילוס. 

מצב רוח טוב יותר

כמה מחקרים מראים את ההשפעות של פרוביוטיקה בתחומים מסוימים של בריאות הנפש, כמו דיכאון ומצב רוח באופן כללי. במקרה זה, תוצאות חיוביות נראו הן אצל אנשים שנטלו תרופות נוגדות דיכאון והן אצל אלו שלא נטלו תרופות. משתתפי המחקר דיווחו על שיפורים בסימפטומים של חרדה. 

חיזוק מערכת החיסון
מכיוון שקרוב ל80% מתאי החיסון שלנו נמצאים במעיים, זה כנראה לא מפתיע שפרוביוטיקה יכולה למלא תפקיד בשיפור התפקוד של מערכת החיסון שלנו. מחקרים הוכיחו שזנים פרוביוטיים יכולים למעשה לקיים אינטראקציה עם תאי מערכת החיסון במעיים, מה שיגביר את הייצור של חומרים חיסוניים, הנקראים ציטוקינים, המאותתים למערכת החיסון לעשות את עבודתה.

בנוסף, פרוביוטיקה נקשרת להפחתת הצמיחה של פתוגנים מסוכנים. מכיוון שהרבה ממהפרוביוטיקה לא שורדת את חומצות קיבה, חשוב לבחור פרוביוטיקה שמציעה מנגנון כלשהו שיאפשר לשרוד את הסביבה החומצית הזו.

שיפור בריאות הנרתיק
פרוביוטיקה יכולה לשפר את בריאות הנרתיק. חיידקים רעים וטובים  נמצאים גם בנרתיק. זה מכונה המיקרוביום הנרתיק. נשים הסובלות מזיהומי פטריות כרוניים עשויות להפיק תועלת משיפור האיזון החיידקי בנרתיק על ידי נטילת פרוביוטיקה. מחקרים מראים כי פרוביוטיקה, במיוחד זני לקטובצילוס, יכולה למלא תפקיד חשוב בבריאות הנרתיק. 

תופעות לוואי פרוביוטיקה

יכול להיות שתרגישו כמה תופעות לוואי בטווח הקצר אבל אלה יעלמו. 

  1. נפיחות וגזים – נכון פרוביוטקיה יכולה לעזור למצבי נפיחות גזים. אבל לפעמים בהתחלה מדובר בתגובה טבעית של הגוף שפוגש חיידקים חדשים. עד שמערכת העיכול מתרגלת לחיידקים החדשים, ייתכן ותרגישו יותר גזים מהרגיל. אבל אל דאגה זו תופעה חולפת.
  2. שינויים בזמני היציאות
    הפרוביוטיקה יכולה לשנות את זמי היציאה ובעיקר להאריך את זמן העיכול. מי שסבל ממעי רגיז יהיה שמח. זו תקופת הסתגלות של מערכת העיכול.
  3. כאבי ראש
    חלק מתוספי פרוביוטיקה מכילים מרכיב הנקרא  אמינים, אלה עשויים לגרום לכאב ראש. גם כאן מדובר בתופעת לוואי חולפת. 

כמה זמן תופעות לוואי יימשכו? 

משך תופעות הלוואי תלוי במצב של מערכת העיכול ובדרך בה הגוף שלכם יסתגל לתוספי תזונה, זה משתנה מאוד וכל אחד מגיב אחרת. 

ברוב המקרים תופעות לוואי כמו גזים ייעלמו בשבועות הראשונים. 

 לאחר שתתחיל לצרוך כמוסות פרוביוטיקה, מערכת העיכול תתחיל להתרגל עד שהסביבה המיקרוביאלית תתחיל להתאזן. הרבה אנשים מתחילים להרגיש בשינויים כבר אחרי יומיים אבל זה גם תלוי בסוג והרכב הפרוביוטיקה שאתם נוטלים. 

אם חלפו כבמה שבועות אתם עדיין מרגישים תופעות לוואי כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל שלכם. 

כמה מילים אחרונות

מחפשים פרוביוטיקה לנשים? אתם במקום הנכון! באתר קול הטבע תוכלו למצוא מגוון ענק של תוספי תזונה, בניהם גם פרוביוטיקה במחירים נוחים ועם משלוחים לכל הארץ!

יש לכם שאלות נוספות על פרוביוטיקה? מוזמנים להשאיר לנו תגובה. 

לשיתוף הכתבה:

כתבות אחרונות

דאודורנט טבעי – כל מה שרצית לדעת

המעבר מדאודורנט קונבנציונלי לטבעי הוא מרתיע. בתור התחלה, פורמולות טבעיות אינן מכילות בדרך כלל אלומיניום, האנטי-פרספירנט העיקרי המשמש בדאודורנטים. אנשים רבים מודאגים מהעלייה של הזיעה בבית השחי שמגיעה יחד עם

> קרא עוד...

דלקת גרון טיפול טבעי

כאב גרון יכול להיות מאוד לא לא נעים, במיוחד אם הוא נגרם מדלקת גרון. התסמינים העיקריים הם כאב וגירוי, במיוחד בעת בליעה. מלבד טיפול רפואי, יש כמה תרופות טבעיות שיוכלו

> קרא עוד...

פרוביוטיקה לנשים – המדריך המלא

בעוד שרובנו משתדלים לשמור לע ניקיון ומחטאים באופן קבוע את החיידקים ביית ומשתמשים בחומרי חיטוי באופן קבוע – אנחנו עשויים גם מחיידיקים.  למעשה יש בגוף שלך יותר תאים חיידקיים מאשר

> קרא עוד...

תרופות סבתא לצינון

הידעתם שאין באמת תרופה להצטננות או לשפעת? יש רק תרופות שמקלות על האי נוחות…אבל קערת מרק עוף או כוס תה ג'ינג'ר חם עם דבש יכולים לעזור גם בהפחתה והקלה על

> קרא עוד...
היי, אורח!
דילוג לתוכן