תוספי תזונה מומלצים לנשירת שיער

תוספי תזונה מומלצים לנשירת שיער

אז הבחנתם שאתם סובלים מנשירת שיער רצינית. ברוב המקרים אנשים נבהלים, אין ספק שזה לא נעים לראות כמויות שיער שנושרות במקלחת, או שנשארות על המסרק, בגדים ומצעים. יחד עם זאת,  מנקודת הנחה שלא מדובר בסיבה בריאותית מורכבת, יש המון דברים שאתם יכולים לעשות כדי לעצור את הנשירה ולשפר את גדילת השיער. איך בדיוק? אורח חיים בריא יותר ושילוב של תוספי תזונה. במאמר הבא נסקור את כל התוספים והוויטמינים הבריאים ביותר שיוכלו לעודד צמיחת שיער ולעצור נשירה.

מהי נשירת שיער?

נשירת שיער יכולה לנוע בין דילול שיער עדין לבין התקרחות מוחלטת. שיער יכול לנשור ממגוון רחב של סיבות – והרבה פעמים זה מאתגר לעלות על הבעיה המדויקת (בעיקר אצל נשים). מבחינת הרפואה, נשירת שיער מתחלקת כמה קטגוריות:

נשירת שיער כרונית – צורה שכיחה של נשירת שיער מתרחשת חודשיים עד שלושה לרוב לאחר שהיה איזה שהוא סטרס כמו מחלה ממושכת, ניתוח גדול או זיהום רציני. זה יכול לקרות גם לאחר שינוי פתאומי ברמות ההורמונים, כמו לדוגמה אצל נשים לאחר לידה. הנשירה עשויה להיות יחסית מורגשת ולהתבטא בעיקר בשיערות על הכרית, באבטיה על מברשת השיער. בעוד ששיער בחלקים מסוימים בקרפקפת כן ייראה דליל יותר – נדיר לראות קרחות גדולות.

נשירת שיער עקב תרופות – במצבים מסוימים,  נשירת שיער יכולה להיות  תופעת לוואי של תרופות מסוימות כמו ליתיום, חוסמי בטא, הפרין, אמפטמינים ועוד. בנוסף, תרופות רבות המשמשות בכימותרפיה לסרטן, גורמות לרוב לנשירת שיער פתאומית.  

סימפטום של מחלה רפואית – נשירת שיער יכולה להיות גם אחד מהתסמינים של בעיה רפואית כלשהיא, כמו לדוגמה מחלת הזאבת, עגבת, הפרעה בבלוטת תריס, חוסר איסון הורמונלי, חוסרים רציניים בתזונה – כמו, מחסור בחלבון, ברזל, אבץ או ביוטין. חוסרים אלה שכיחים בעיקר אצל נשים שאוכלות טבעוני/צמחוני ובנשים שיש להן זרימת ווסת כבד מאוד.

זיהום פטרייתי של הקרפקפת – צורה זו של נשירת שיער מתרחשת כאשר סוגים מסוימים של פטריות מדביקים את הקרקפת. זה גורם להופעת נגעים על פני הקרפקפת וכתוצאה מכך העור עשוי להתקלף והשיער ינשור. כדאי לדעת שזו תופעה נפוצה בעיקר אצל ילדים וניתן לפתוע אותה באמצעות משחות וטיפול תרופתי.

אלופציה– זוהי מחלה אוטואימונית הגורמת לשיער לנשור באופן יחסית פתאומי. הסיבה למצב זה אינה ידועה עדיין, אם כי היא שכיחה יותר אצל אנשים הסובלים ממחלות אוטואימוניות אחרות. המחלה גורמת לאובדן מוחלט של שיער מהקרקפת, עד כדי התקרחות מלאה. 

התקרחות טראומטית – צורה זו של נשירת שיער נגרמת על ידי טכניקות עיצוב שיער שמבוססות על חום, כמו לדוגמה מחליקים, פן, החלקות שיער בריזלאיות, סיניות, קרטין, או טיפול שחושף את השיער לחום, חמצון, צבע, משיכת השיער באופן קבוע לתסרוקות גבוהות, סלסול השיער ועוד. 

התקרחות תורשתית, או התקרחות אנדרוגנית – אצל גברים, נשירת שיער יכולה להיות בעיקר סימן להתקרחות גברית טיפוסית. היא יכולה להתחיל כנסיגת קו שיער קדמי או בשיער דליל בחלק העליון של הראש. זה הסוג הנפוץ ביותר של נשירת שיער – והיא יכולה להתחיל בכל עת בחייו של גבר, אפילו במהלך שנות העשרה המוקדמות. זה זה נגרם משלושה גורמים: נטייה תורשתית להתקרחות, הורמונים גבריים וגיל.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על ויטמינים לעיניים >> 

עד כמה נפוצה נשירת שיער?

אתם יכולים להיות רגועים, רוב האנשים סובלים בשלב כזה או בחייהם מנשירת שיער. למעשה, זו אחת התלונות השכיחות ביותר אצל רופאי משפחה. אנחנו יכולים להרגיע ולומר שברוב המקרים נשירת שיער היא זמנית, אך לפעמים, כמו במקרה של התקרחות תורשתית – אין יותר מדי לעשות מלבד נטילת תרופות או ביצוע השתלת שיער. אצל נשים, אשר סביר יותר שיסבלו מנשירה לתקופה יותר מוגבלת, יוכלו קודם כל לגלות את מקור הנשירה (באמעות בדיקות רפואיות) וברגע שידעו מהי הבעיה, יוכלו להתאים לכך פתרון. 

איך תוספי תזונה לנשירת שיער עובדים?

כאשר אתם נוטלים תוספי תזונה, הם נספגים בזרם הדם שם הם דואגים להזין את כל התאים – כולל זקיקי השיער שלכם. למעשה, תוספי תזונה לנשירת שיער עובדים בצורה עקיפה. מבחינת ויטמינים, ישנם מעטים, אם בכלל, שמכוונים ספציפית לצמיחת שיער – אלא הם עובדים יותר על הבריאות הכללית של הגוף שלכם, שכתוצאה מכך, משפיעה גם על קצב צמיחת השיער.

אנחנו יודעים שמצבים מסוימים כמו מחסור תזונתי או ויטמין קשורים לשיער דליל – למשל, באנמיה ומחסור בוויטמין D, מטופלים עשויים להבחין בנשירת שיער, אז אנחנו תמיד רוצים לוודא אם רמות ויטמין D וברזל נמצאות היכן שהן צריכות להיות. בעיקרון, אם צריכת המזון או הוויטמינים שלכם לא טובה כפי שהיא אמורה להיות, הגוף שלכם יראה זאת קודם כל דרך השיער. נשירת שיער, ברוב המקרים (אם לא מגיע מהתקרחות גנטית או מתרופות) היא סימפטום לבעיה כלשהיא, ולפעמים תוספי תזונה זה מספיק כדי לפתור את הבעיה הזו. 

מהם הגורמים העיקריים לנשירת שיער?

למען האמת, יש מגוון ענק של סיבות שיכולות להוביל לנשירת שיער. לכן, אם אתם שמים לב למשהו חריג בגופכם, תמיד מומלץ להתייעץ עם רופא. הנה כמה מהסיבות הנפוצות לנשירת שיער:

  1. מתח

אירועים מלחיצים, סטרס כרוני – כל אלה הם גורמים שמובילים לנשירת שיער. סטרס יכול לגרום לגרוף שלכם להיכנס "למצב הישרדות", בו הוא מנתק דלק ואנרגיה כדי לתמוך יותר בתפקודים החיוניים ביותר.

  1. דיאטה ומחסור בחומרים מזינים

לדיאטת "כאסח" יכולות להיות כמה השפעות שליליות על השיער שלכם. ראשית, הגוף שלכם עשוי לתפוס ירידה מהירה במשקל כאירוע מלחץ – למעשה, הוא חושב שאתם מרעיבים את עצמכם. שנית, זה עשוי להעיד שאתם לא מקבלים את החומרים המזינים שהגוף שלכם זקוק כדי לגדל שיער בריא. בזמנים של סטרס או מחסור בחומרים מזינים, השיער שלכם יהיה הדבר הראשון שהגוף שלכם יוותר עליו.

נשירת שיער שנובעת מסטרס זמני – פיזי או נפשי, לרוב תסתדר מעצמה עם הזמן. אבל מחסור בחלבון או בוויטמינים חיוניים שיגרמו מדיאטה מוגזמת – יפגעו ביכולת של השיער שלכם לצמוח בצורה תקינה. כמו כן, דיאטה עשויה לשנות את מראה השיער ולהפוך אותו ליבש ושביר.

 

  1. חוסר איזון הורמונלי

היריון, הפסקת גלולות, מחזור, לידה – כל אלה שינויים הורמונליים שיכולים להשפיע על צמיחת השיער. רמות אסטרוגן גבוהות הופכות את השיער שלכן לעבה ומלא יותר. לעומת זאת, רמות אסטרוגן נמוכות עשויות לגרום לנשירת שיער. החדשות הטובות הן, שנשירת שיער במקרה כזה צריכה להיפסק כאשר הגוף מוצא את האיזון ההורמונלי מחדש (לרוב קורה מעצמו ולפעמים יש צורך להתערב רפואית).

 

 

  1. מצבים אוטואימוניים

נשירת שיער יכולה לעיתים להיגרם ממצב אוטואימוני. המשמעות היא שמערכת החיסון של הגוף מגיבה נגד השיער, וגורמת לו לנשור. אם אתם סובלים מנשירת שיער כרונית שאינה משתפרת עם תזונה עשירה ותוספי וויטמינים, כדאי ללכת לרופא ולשלול מצבים רפואיים.

 

  1. עיצוב שיער

החלקות, פן, מחליקים, מסלסלים – כל אלה יכולים להיות טראומטיים מאוד לשיער ולהפוך אותו לשביר ויבש. כמו כן, צבע לשיער, תסרוקות גבוהות עשויים להוביל לפגיעה בזקיקי השיער וכתוצאה מכך לנשירה. אם אתם נוהגות לעצב את השיער שלכן, כדאי לעשות זאת עם תכשירים בטוחים וכמה שיותר טבעיים כדי למנוע נשירה. 

אילו סוגי ויטמינים עוזרים לנשירת שיער?

צמיחת שיער ובריאותו מושפעים ממספר גורמים, כולל תזונה, גנטיקה, מצבים רפואיים, הורמונים ואפילו סטרס. מחקר מצא כי מחסור בויטמינים ומינרלים שחשובים לגדילה ותפקוד תקינים של תאים עלול לגרום לנשירת שיער.

תוספי תזונה שמומלצים לנשירת שיער כוללים ויטמני B, ויטמין D, ויטמין E, אבץ, ביוטין וברזל. הנה פירוט מלא לכל סוג של וויטמין ותוסף תזונה:

ויטמין B

ויטמיני B ממלאים תפקיד בצמיחת שיער והם חיוניים לחילוף החומרים ולתפקוד מערכת העצבים. אין זה פלא שוויטמינים מקבוצת B כמו ויטמין B7 (ביוטין) ו-B12 חשובים לחיזוק וטיפוח השיער.  מחקרים מראים שאתם יכולים להגיע בקלות לכמות היומית של ויטמיני B על ידי אכילת תזונה מאוזנת. ויטמיני B ניתן למצוא במגוון מזונות, כולל  דגנים מלאים, בשר, דגים, ביצים שלמות, אגוזים ואבוקדו. עם זאת, אנשים צמחוניים עלולים לסבול ממחסור בוויטמינים אלה ולכן במקרה זה מומלץ לקחת תוסף תזונה של ויטמין B.

ביוטין

ביוטין, הידוע גם בשם ויטמין B7, הוא ויטמין B מורכב שלעתים קרובות נחשב כבעל יתרונות לצמיחת שיער. בשנים האחרונות יש סביבו המון הייפ – וחלק ממנו בהחלט מוצדק. לביוטין יש תפקידים חשובים, בין היתר ביצירת תאי דם אדומים, אשר תפקידם לשאת חמצן וחומרי מזון לקרקפת ולזקיקי השיער.  כמו כן, היבוטין משתמש תפקיד חשוב בייצור קרטין, שהוא אחד המרכיבים העיקריים בשיער.

רוב האנשים מקבלים מספיק ביוטין מהמזונות שהם אוכלים – חלב, ביצים, בננות, סלמון, בטטה ושקדים. אם אתה מרגישים שאתם לא צורכים את אלה מספיק, מומלץ להתחיל לקחת תוסף ביוטין שישפר פלאים את מראה השיער, העור והציפורניים שלכם. 

ברזל

לברזל יש גם תפקיד חשוב ואולי גם מפתיע בצמיחת שיער. מחקרים מראים כבר בצורה ברורה על הקשר בין מחסור בברזל לנשירת שיער בקרב נשים – ולעיתים קרובות זה גם הסימן הראשון למחסור בברזל. הברזל מגביר את זרימת הדם ועוזר להעביר חמצן לתאים בצורה יעילה יותר, מה שעשוי גם לתרום לצמיחת השיער. אם אתם לא מקבלים מספיק ברזל, הגוף שלכם לא יכול לייצר מספיק המוגלובין, דבר שיגרום לעיכוב אספקת החמצן לקרקפת שלכם ומשם – הדרך לנשירת שיער מהירה במיוחד. מומלץ לצרוך מזונות עשירים בברזל, כמו בשר אדום, תרד ועדשים. אם אתם אוכלים בעיקר תזונה צמחונית, מומלץ ליטול תוסף ברזל.

קרטין

קראטין הוא חלבון המרכיב את השיער, העור והציפורניים שלנו. הוא מיוצר באופן טבעי בגוף שלנו, וישנם תוספי קרטין רבים שתפקידם לעודד את צמיחת השיער. יחד עם זאת, עדיף תמיד לאכול מזונות שעשירים בחלבון כמו ביצים, שעועית, דגים ובשר – זה המקור הטוב ביותר. אם התזונה שלכם מבוססת על הצומח, אז במצב כזה (ולאחר התייעצות עם רופא) יש לקחת תוסף קרטין. שימו לב, כי עודף קרטין עשוי להזיק לבריאות.  

ויטמין די

מחסור בויטמין D, "ויטמין השמש", עלול לגרום גם לנשירת שיער. ויטמין D עובר מעין חילוף חומרים בעור על ידי קרטינוציטים – תאי עור שתפקידם לייצר קרטין. כאשר לגוף אין מספיק ויטימין D, הקרטינוציטים בזקיקי השיער מתקשים לעודד צמיחת שיער, וכתוצאה מכך אתם עשויים להרגיש בנשירה.

אבץ

אבץ הוא מינרל קורט ונחוץ לגוף רק בכמויות קטנות. הוא אולי קטן אך בעל משמעות אדירה – והוא ממלא תפקיד כמעט בכל דבר: החל משכפול תאים ועד ליצירת DNA. מחקרים רבים הבראו כי רמות נמוכות של אבץ הובילו לנשירת שיער והחלמה איטית. זו הסיבה שרופאים רבים ממליצים לצרוך מזונות שעשירים באבץ, כמו בשר, שעועית, אגוזים וזרעים.

אם אתם שמים לב שאתם סובלים מנשירת שיער קשה או שיער דליל, אולי כדאי לבדוק אם רמות האבץ שלכם נמוכות. במצבים מסוימים, הרופא שלכם עשוי להמליץ ליטול תוסף אבץ. שימו לב, לא כדאי לקחת תוסף זה על דעת על עצמכם כיוון שעודף אבץ עשוי להזיק.

מה עוד תוכלו לעשות כדי לעצור נשירת שיער?

גם אם תיקחו מחר את כל תוספי התזונה הטובים ביותר עולם – מבלי שתאמצו הרגלים בריאים ותבינו את מקור נשירת השיער שלכם, שום לא דבר לא יעזור. אורח חיים בריא הוא המפתח לשיער בריא ומלא. הנה עוד כמה דברים שחשוב שתקפידו עליהם:

  • תזונה מאוזנת
  • השתדלו לא להיות בסטרס וללמוד כיצד להתמודד איתו בצורה בריאה
  • השתדלו לא לצבוע את השיער או לעצב אותו עם חום, לעבור למוצרי טיפוח טבעיים.
  • הגנו על השיער והקרקפת שלכם מהשתמש.
  • תישנו מספיק – לפחות 7 שעות בלילה. 

כמה מילים אחרונות,

חשוב להבין שזה נורמלי לחלוטין לאבד בין 50 ל100 שיערות ביום, גם אם זה נראה הרבה! בנוסף, לפעמים נשירת שיער היא סימן להזדקנות טבעית שכולנו במוקדם או במאוחר נעבור. החדשות הטובות הן שבמקרים כאלו בהחלט תוכלו לחזק את השיער באמצעות תוספי תזונה ואימוץ הרגלים בריאים.

עם זאת, ישנם מקרים בהם גם חשוב לדעת מתי לפנות לרופא עור מוסמך. בדיקות רפואיות יוכלו להתחשב בהיסטוריה הרפואית שלכם והרופא יבצע הערכה פיזית למצב הקרקפת והשיער שלכם. ייתכן והרופא ימליץ לכם לעשות בדיקות דם כדי לראות אם יש ממצאים חריגים שעשויים להצביע על הסיבה לנשירה. כמו כן, אם יש חשד לזיהום כמו פטרייה – הרופא ימליץ לקחת ביופסיה ובהתאם לתוצאה להתאים לכם טיפול תרופתי. 

אם חיפשתם חנות מוצרי טבע ובריאות – נעים להכיר, קוראים לנו קול הטבע ואנו עושים משלוחים לכל הארץ. באתר תוכלו למצוא מגוון רחב של תוספי תזונה וויטמינים לנשירת שיער, היכנסו לקטגוריית התוספים שלנו ובחרו את מוצרים של מיטב המותגים. 

לשיתוף הכתבה:

תוספי תזונה מומלצים לנשירת שיער

אז הבחנתם שאתם סובלים מנשירת שיער רצינית. ברוב המקרים אנשים נבהלים, אין ספק שזה לא נעים לראות כמויות שיער שנושרות במקלחת, או שנשארות על המסרק, בגדים ומצעים. יחד עם זאת,  מנקודת הנחה שלא מדובר בסיבה בריאותית מורכבת, יש המון דברים שאתם יכולים לעשות כדי לעצור את הנשירה ולשפר את גדילת השיער. איך בדיוק? אורח חיים בריא יותר ושילוב של תוספי תזונה. במאמר הבא נסקור את כל התוספים והוויטמינים הבריאים ביותר שיוכלו לעודד צמיחת שיער ולעצור נשירה.

מהי נשירת שיער?

נשירת שיער יכולה לנוע בין דילול שיער עדין לבין התקרחות מוחלטת. שיער יכול לנשור ממגוון רחב של סיבות – והרבה פעמים זה מאתגר לעלות על הבעיה המדויקת (בעיקר אצל נשים). מבחינת הרפואה, נשירת שיער מתחלקת כמה קטגוריות:

נשירת שיער כרונית – צורה שכיחה של נשירת שיער מתרחשת חודשיים עד שלושה לרוב לאחר שהיה איזה שהוא סטרס כמו מחלה ממושכת, ניתוח גדול או זיהום רציני. זה יכול לקרות גם לאחר שינוי פתאומי ברמות ההורמונים, כמו לדוגמה אצל נשים לאחר לידה. הנשירה עשויה להיות יחסית מורגשת ולהתבטא בעיקר בשיערות על הכרית, באבטיה על מברשת השיער. בעוד ששיער בחלקים מסוימים בקרפקפת כן ייראה דליל יותר – נדיר לראות קרחות גדולות.

נשירת שיער עקב תרופות – במצבים מסוימים,  נשירת שיער יכולה להיות  תופעת לוואי של תרופות מסוימות כמו ליתיום, חוסמי בטא, הפרין, אמפטמינים ועוד. בנוסף, תרופות רבות המשמשות בכימותרפיה לסרטן, גורמות לרוב לנשירת שיער פתאומית.  

סימפטום של מחלה רפואית – נשירת שיער יכולה להיות גם אחד מהתסמינים של בעיה רפואית כלשהיא, כמו לדוגמה מחלת הזאבת, עגבת, הפרעה בבלוטת תריס, חוסר איסון הורמונלי, חוסרים רציניים בתזונה – כמו, מחסור בחלבון, ברזל, אבץ או ביוטין. חוסרים אלה שכיחים בעיקר אצל נשים שאוכלות טבעוני/צמחוני ובנשים שיש להן זרימת ווסת כבד מאוד.

זיהום פטרייתי של הקרפקפת – צורה זו של נשירת שיער מתרחשת כאשר סוגים מסוימים של פטריות מדביקים את הקרקפת. זה גורם להופעת נגעים על פני הקרפקפת וכתוצאה מכך העור עשוי להתקלף והשיער ינשור. כדאי לדעת שזו תופעה נפוצה בעיקר אצל ילדים וניתן לפתוע אותה באמצעות משחות וטיפול תרופתי.

אלופציה– זוהי מחלה אוטואימונית הגורמת לשיער לנשור באופן יחסית פתאומי. הסיבה למצב זה אינה ידועה עדיין, אם כי היא שכיחה יותר אצל אנשים הסובלים ממחלות אוטואימוניות אחרות. המחלה גורמת לאובדן מוחלט של שיער מהקרקפת, עד כדי התקרחות מלאה. 

התקרחות טראומטית – צורה זו של נשירת שיער נגרמת על ידי טכניקות עיצוב שיער שמבוססות על חום, כמו לדוגמה מחליקים, פן, החלקות שיער בריזלאיות, סיניות, קרטין, או טיפול שחושף את השיער לחום, חמצון, צבע, משיכת השיער באופן קבוע לתסרוקות גבוהות, סלסול השיער ועוד. 

התקרחות תורשתית, או התקרחות אנדרוגנית – אצל גברים, נשירת שיער יכולה להיות בעיקר סימן להתקרחות גברית טיפוסית. היא יכולה להתחיל כנסיגת קו שיער קדמי או בשיער דליל בחלק העליון של הראש. זה הסוג הנפוץ ביותר של נשירת שיער – והיא יכולה להתחיל בכל עת בחייו של גבר, אפילו במהלך שנות העשרה המוקדמות. זה זה נגרם משלושה גורמים: נטייה תורשתית להתקרחות, הורמונים גבריים וגיל.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על ויטמינים לעיניים >> 

עד כמה נפוצה נשירת שיער?

אתם יכולים להיות רגועים, רוב האנשים סובלים בשלב כזה או בחייהם מנשירת שיער. למעשה, זו אחת התלונות השכיחות ביותר אצל רופאי משפחה. אנחנו יכולים להרגיע ולומר שברוב המקרים נשירת שיער היא זמנית, אך לפעמים, כמו במקרה של התקרחות תורשתית – אין יותר מדי לעשות מלבד נטילת תרופות או ביצוע השתלת שיער. אצל נשים, אשר סביר יותר שיסבלו מנשירה לתקופה יותר מוגבלת, יוכלו קודם כל לגלות את מקור הנשירה (באמעות בדיקות רפואיות) וברגע שידעו מהי הבעיה, יוכלו להתאים לכך פתרון. 

איך תוספי תזונה לנשירת שיער עובדים?

כאשר אתם נוטלים תוספי תזונה, הם נספגים בזרם הדם שם הם דואגים להזין את כל התאים – כולל זקיקי השיער שלכם. למעשה, תוספי תזונה לנשירת שיער עובדים בצורה עקיפה. מבחינת ויטמינים, ישנם מעטים, אם בכלל, שמכוונים ספציפית לצמיחת שיער – אלא הם עובדים יותר על הבריאות הכללית של הגוף שלכם, שכתוצאה מכך, משפיעה גם על קצב צמיחת השיער.

אנחנו יודעים שמצבים מסוימים כמו מחסור תזונתי או ויטמין קשורים לשיער דליל – למשל, באנמיה ומחסור בוויטמין D, מטופלים עשויים להבחין בנשירת שיער, אז אנחנו תמיד רוצים לוודא אם רמות ויטמין D וברזל נמצאות היכן שהן צריכות להיות. בעיקרון, אם צריכת המזון או הוויטמינים שלכם לא טובה כפי שהיא אמורה להיות, הגוף שלכם יראה זאת קודם כל דרך השיער. נשירת שיער, ברוב המקרים (אם לא מגיע מהתקרחות גנטית או מתרופות) היא סימפטום לבעיה כלשהיא, ולפעמים תוספי תזונה זה מספיק כדי לפתור את הבעיה הזו. 

מהם הגורמים העיקריים לנשירת שיער?

למען האמת, יש מגוון ענק של סיבות שיכולות להוביל לנשירת שיער. לכן, אם אתם שמים לב למשהו חריג בגופכם, תמיד מומלץ להתייעץ עם רופא. הנה כמה מהסיבות הנפוצות לנשירת שיער:

  1. מתח

אירועים מלחיצים, סטרס כרוני – כל אלה הם גורמים שמובילים לנשירת שיער. סטרס יכול לגרום לגרוף שלכם להיכנס "למצב הישרדות", בו הוא מנתק דלק ואנרגיה כדי לתמוך יותר בתפקודים החיוניים ביותר.

  1. דיאטה ומחסור בחומרים מזינים

לדיאטת "כאסח" יכולות להיות כמה השפעות שליליות על השיער שלכם. ראשית, הגוף שלכם עשוי לתפוס ירידה מהירה במשקל כאירוע מלחץ – למעשה, הוא חושב שאתם מרעיבים את עצמכם. שנית, זה עשוי להעיד שאתם לא מקבלים את החומרים המזינים שהגוף שלכם זקוק כדי לגדל שיער בריא. בזמנים של סטרס או מחסור בחומרים מזינים, השיער שלכם יהיה הדבר הראשון שהגוף שלכם יוותר עליו.

נשירת שיער שנובעת מסטרס זמני – פיזי או נפשי, לרוב תסתדר מעצמה עם הזמן. אבל מחסור בחלבון או בוויטמינים חיוניים שיגרמו מדיאטה מוגזמת – יפגעו ביכולת של השיער שלכם לצמוח בצורה תקינה. כמו כן, דיאטה עשויה לשנות את מראה השיער ולהפוך אותו ליבש ושביר.

 

  1. חוסר איזון הורמונלי

היריון, הפסקת גלולות, מחזור, לידה – כל אלה שינויים הורמונליים שיכולים להשפיע על צמיחת השיער. רמות אסטרוגן גבוהות הופכות את השיער שלכן לעבה ומלא יותר. לעומת זאת, רמות אסטרוגן נמוכות עשויות לגרום לנשירת שיער. החדשות הטובות הן, שנשירת שיער במקרה כזה צריכה להיפסק כאשר הגוף מוצא את האיזון ההורמונלי מחדש (לרוב קורה מעצמו ולפעמים יש צורך להתערב רפואית).

 

 

  1. מצבים אוטואימוניים

נשירת שיער יכולה לעיתים להיגרם ממצב אוטואימוני. המשמעות היא שמערכת החיסון של הגוף מגיבה נגד השיער, וגורמת לו לנשור. אם אתם סובלים מנשירת שיער כרונית שאינה משתפרת עם תזונה עשירה ותוספי וויטמינים, כדאי ללכת לרופא ולשלול מצבים רפואיים.

 

  1. עיצוב שיער

החלקות, פן, מחליקים, מסלסלים – כל אלה יכולים להיות טראומטיים מאוד לשיער ולהפוך אותו לשביר ויבש. כמו כן, צבע לשיער, תסרוקות גבוהות עשויים להוביל לפגיעה בזקיקי השיער וכתוצאה מכך לנשירה. אם אתם נוהגות לעצב את השיער שלכן, כדאי לעשות זאת עם תכשירים בטוחים וכמה שיותר טבעיים כדי למנוע נשירה. 

אילו סוגי ויטמינים עוזרים לנשירת שיער?

צמיחת שיער ובריאותו מושפעים ממספר גורמים, כולל תזונה, גנטיקה, מצבים רפואיים, הורמונים ואפילו סטרס. מחקר מצא כי מחסור בויטמינים ומינרלים שחשובים לגדילה ותפקוד תקינים של תאים עלול לגרום לנשירת שיער.

תוספי תזונה שמומלצים לנשירת שיער כוללים ויטמני B, ויטמין D, ויטמין E, אבץ, ביוטין וברזל. הנה פירוט מלא לכל סוג של וויטמין ותוסף תזונה:

ויטמין B

ויטמיני B ממלאים תפקיד בצמיחת שיער והם חיוניים לחילוף החומרים ולתפקוד מערכת העצבים. אין זה פלא שוויטמינים מקבוצת B כמו ויטמין B7 (ביוטין) ו-B12 חשובים לחיזוק וטיפוח השיער.  מחקרים מראים שאתם יכולים להגיע בקלות לכמות היומית של ויטמיני B על ידי אכילת תזונה מאוזנת. ויטמיני B ניתן למצוא במגוון מזונות, כולל  דגנים מלאים, בשר, דגים, ביצים שלמות, אגוזים ואבוקדו. עם זאת, אנשים צמחוניים עלולים לסבול ממחסור בוויטמינים אלה ולכן במקרה זה מומלץ לקחת תוסף תזונה של ויטמין B.

ביוטין

ביוטין, הידוע גם בשם ויטמין B7, הוא ויטמין B מורכב שלעתים קרובות נחשב כבעל יתרונות לצמיחת שיער. בשנים האחרונות יש סביבו המון הייפ – וחלק ממנו בהחלט מוצדק. לביוטין יש תפקידים חשובים, בין היתר ביצירת תאי דם אדומים, אשר תפקידם לשאת חמצן וחומרי מזון לקרקפת ולזקיקי השיער.  כמו כן, היבוטין משתמש תפקיד חשוב בייצור קרטין, שהוא אחד המרכיבים העיקריים בשיער.

רוב האנשים מקבלים מספיק ביוטין מהמזונות שהם אוכלים – חלב, ביצים, בננות, סלמון, בטטה ושקדים. אם אתה מרגישים שאתם לא צורכים את אלה מספיק, מומלץ להתחיל לקחת תוסף ביוטין שישפר פלאים את מראה השיער, העור והציפורניים שלכם. 

ברזל

לברזל יש גם תפקיד חשוב ואולי גם מפתיע בצמיחת שיער. מחקרים מראים כבר בצורה ברורה על הקשר בין מחסור בברזל לנשירת שיער בקרב נשים – ולעיתים קרובות זה גם הסימן הראשון למחסור בברזל. הברזל מגביר את זרימת הדם ועוזר להעביר חמצן לתאים בצורה יעילה יותר, מה שעשוי גם לתרום לצמיחת השיער. אם אתם לא מקבלים מספיק ברזל, הגוף שלכם לא יכול לייצר מספיק המוגלובין, דבר שיגרום לעיכוב אספקת החמצן לקרקפת שלכם ומשם – הדרך לנשירת שיער מהירה במיוחד. מומלץ לצרוך מזונות עשירים בברזל, כמו בשר אדום, תרד ועדשים. אם אתם אוכלים בעיקר תזונה צמחונית, מומלץ ליטול תוסף ברזל.

קרטין

קראטין הוא חלבון המרכיב את השיער, העור והציפורניים שלנו. הוא מיוצר באופן טבעי בגוף שלנו, וישנם תוספי קרטין רבים שתפקידם לעודד את צמיחת השיער. יחד עם זאת, עדיף תמיד לאכול מזונות שעשירים בחלבון כמו ביצים, שעועית, דגים ובשר – זה המקור הטוב ביותר. אם התזונה שלכם מבוססת על הצומח, אז במצב כזה (ולאחר התייעצות עם רופא) יש לקחת תוסף קרטין. שימו לב, כי עודף קרטין עשוי להזיק לבריאות.  

ויטמין די

מחסור בויטמין D, "ויטמין השמש", עלול לגרום גם לנשירת שיער. ויטמין D עובר מעין חילוף חומרים בעור על ידי קרטינוציטים – תאי עור שתפקידם לייצר קרטין. כאשר לגוף אין מספיק ויטימין D, הקרטינוציטים בזקיקי השיער מתקשים לעודד צמיחת שיער, וכתוצאה מכך אתם עשויים להרגיש בנשירה.

אבץ

אבץ הוא מינרל קורט ונחוץ לגוף רק בכמויות קטנות. הוא אולי קטן אך בעל משמעות אדירה – והוא ממלא תפקיד כמעט בכל דבר: החל משכפול תאים ועד ליצירת DNA. מחקרים רבים הבראו כי רמות נמוכות של אבץ הובילו לנשירת שיער והחלמה איטית. זו הסיבה שרופאים רבים ממליצים לצרוך מזונות שעשירים באבץ, כמו בשר, שעועית, אגוזים וזרעים.

אם אתם שמים לב שאתם סובלים מנשירת שיער קשה או שיער דליל, אולי כדאי לבדוק אם רמות האבץ שלכם נמוכות. במצבים מסוימים, הרופא שלכם עשוי להמליץ ליטול תוסף אבץ. שימו לב, לא כדאי לקחת תוסף זה על דעת על עצמכם כיוון שעודף אבץ עשוי להזיק.

מה עוד תוכלו לעשות כדי לעצור נשירת שיער?

גם אם תיקחו מחר את כל תוספי התזונה הטובים ביותר עולם – מבלי שתאמצו הרגלים בריאים ותבינו את מקור נשירת השיער שלכם, שום לא דבר לא יעזור. אורח חיים בריא הוא המפתח לשיער בריא ומלא. הנה עוד כמה דברים שחשוב שתקפידו עליהם:

  • תזונה מאוזנת
  • השתדלו לא להיות בסטרס וללמוד כיצד להתמודד איתו בצורה בריאה
  • השתדלו לא לצבוע את השיער או לעצב אותו עם חום, לעבור למוצרי טיפוח טבעיים.
  • הגנו על השיער והקרקפת שלכם מהשתמש.
  • תישנו מספיק – לפחות 7 שעות בלילה. 

כמה מילים אחרונות,

חשוב להבין שזה נורמלי לחלוטין לאבד בין 50 ל100 שיערות ביום, גם אם זה נראה הרבה! בנוסף, לפעמים נשירת שיער היא סימן להזדקנות טבעית שכולנו במוקדם או במאוחר נעבור. החדשות הטובות הן שבמקרים כאלו בהחלט תוכלו לחזק את השיער באמצעות תוספי תזונה ואימוץ הרגלים בריאים.

עם זאת, ישנם מקרים בהם גם חשוב לדעת מתי לפנות לרופא עור מוסמך. בדיקות רפואיות יוכלו להתחשב בהיסטוריה הרפואית שלכם והרופא יבצע הערכה פיזית למצב הקרקפת והשיער שלכם. ייתכן והרופא ימליץ לכם לעשות בדיקות דם כדי לראות אם יש ממצאים חריגים שעשויים להצביע על הסיבה לנשירה. כמו כן, אם יש חשד לזיהום כמו פטרייה – הרופא ימליץ לקחת ביופסיה ובהתאם לתוצאה להתאים לכם טיפול תרופתי. 

אם חיפשתם חנות מוצרי טבע ובריאות – נעים להכיר, קוראים לנו קול הטבע ואנו עושים משלוחים לכל הארץ. באתר תוכלו למצוא מגוון רחב של תוספי תזונה וויטמינים לנשירת שיער, היכנסו לקטגוריית התוספים שלנו ובחרו את מוצרים של מיטב המותגים. 

לשיתוף הכתבה:

כתבות אחרונות

דאודורנט טבעי – כל מה שרצית לדעת

המעבר מדאודורנט קונבנציונלי לטבעי הוא מרתיע. בתור התחלה, פורמולות טבעיות אינן מכילות בדרך כלל אלומיניום, האנטי-פרספירנט העיקרי המשמש בדאודורנטים. אנשים רבים מודאגים מהעלייה של הזיעה בבית השחי שמגיעה יחד עם

> קרא עוד...

דלקת גרון טיפול טבעי

כאב גרון יכול להיות מאוד לא לא נעים, במיוחד אם הוא נגרם מדלקת גרון. התסמינים העיקריים הם כאב וגירוי, במיוחד בעת בליעה. מלבד טיפול רפואי, יש כמה תרופות טבעיות שיוכלו

> קרא עוד...

פרוביוטיקה לנשים – המדריך המלא

בעוד שרובנו משתדלים לשמור לע ניקיון ומחטאים באופן קבוע את החיידקים ביית ומשתמשים בחומרי חיטוי באופן קבוע – אנחנו עשויים גם מחיידיקים.  למעשה יש בגוף שלך יותר תאים חיידקיים מאשר

> קרא עוד...

תרופות סבתא לצינון

הידעתם שאין באמת תרופה להצטננות או לשפעת? יש רק תרופות שמקלות על האי נוחות…אבל קערת מרק עוף או כוס תה ג'ינג'ר חם עם דבש יכולים לעזור גם בהפחתה והקלה על

> קרא עוד...
היי, אורח!
דילוג לתוכן