תרופות סבתא לשיעול

תרופות סבתא לשיעול

תאמינו או לא, שיעול הוא למעשה דבר טוב. זו הדרך של הגוף שלכם לנקות את דרכי הנשימה.  אבל התרחיש הבא מוכר לרבים מאיתנו:  שיעול יכול גם להחזיק אותכם ערים כל הלילה, לאמלל אותכם, להכאיב – ולהרגיש כאילו הוא לא ייגמר לעולם. 

אם אתם מחפשים דרכים להעלים שיעול מהר –  הנה החדשות הטובות: רוב השיעולים חולפים מעצמם ללא טיפול. בינתיים, ישנן מספר תרופות סבתא טבעיות לשיעול שיש להן יתרונות מוכחים – וזה, לא רק אנחנו אומרים, אלא גם רופאים.

ריכזנו לכם כאן תרופות סבתא להפסקת שיעול עם כמה תרופות ביתיות שתוכלו למצוא בקלות במטבח שלכם. בואו נתחיל. 

סוגי שיעול ממה הוא נגרם?

שיעול הוא רפלקס שמתרחש בעת הוצאת אוויר מהירה מהריאות כאשר מעברי האוויר מגורים. תאים בתוך מעברי האוויר מגורים על ידי נוזלים, ליחה או חיידקים וכך ומתחיל רפלקס שיעול, הדוחף אוויר החוצה מהריאות בלחץ גבוה כדי לנקות את החומרים שגורמים לגירוי וכדי ולהגן על הריאות. רפלקס שיעול יכול להיות רצוני ולא רצוני.

סוגי שיעול
שיעול נחשב חריף אם הוא נמשך פחות משלושה שבועות ו'שיעול חשב לכרוני אם הוא נמשך יותר מחודשיים אצל מבוגרים או חודש אצל ילדים. יש סוגים שונים של שיעול וחשוב לדעת איזה יש לכם כי זה יעזור לכם לדעת כיצד לטפל וגם מתי לפנות לרופא. 

שיעול ליחתי
ידווע גם כשיעול חזה – יכול לגרום לכם להרגיש כבדים. השיעול הזה למעשה מעלה את כל הליחה ולרוב מייצר גוש ליחה שיורקים החוצה.  שיעול זה נגרם על ידי וירוסים מהצטננות ושפעת והם יכולים לקרות לאחר כאב גרון. שיעול ליחתי  גרוע יותר בבקרים מכיוון שאתם נוטים להשתעל פחות בזמן שינה – ובמהלך הלילה כל הליחה נוצרת על ידי תאים במעברי אוויר במהלך הלילה וכך היא מטברת. גורמים נוספים שיכולים לגרום לשיעול זה יכול להיות אסטמה,  אי ספיקת לב או ברונכיטיס כרונית.

שיעול יבש
זהו סוג השיעול הנפוץ ביותר. זה נגרם מגירוי בגרון זה לרוב נוטה להיות סוג השיעול המעצבן ביותר. זהו שיעול מציק כי הוא לא מייצר כמעט  ליחה או שהוא בכלל  ללא ליחה. הסיבות השכיחות ביותר הן הצטננות, שפעת, קדחת השחת או נזלת אלרגית.

שיעול עצבנות
שיעול זה לא נגרם בגלל מחלה או בגלל שהגוף צריך לסלק משהו. שיעול עצבני מחמיר על ידי תחושת חרדה או לחץ ונוטה להיעלם כאשר האדם ישן. יש לשלול סיבות אחרות לשיעול לפני שרופא יאבחן שיעול עצבני. כדי להתמודד עם סוג זה של שיעול יש לטפל בשורש החרדה או הלחץ.

שיעול לילה
אם השיעול שלכם מחמיר או נראה שמופיע רק בלילה בזמן שאתם מנסים לישון אז זה יכול להיות סימפטום חשוב שצריך להפנות אותכם לרופא שלכם. למרות שזה יכול להיות אחד מהגורמים השכיחים יותר להתקררות או שפעת, זה יכול להיות גם סימפטומטי של ריפלוקס חומצי. כאשר אתם שוכבים בלילה, התוכן החומצי של הקיבה שלכם עשוי לחזור במעלה הוושט בזמןש אתם שוכבים ולגרום לשיעול לילי.  בנוסף, גם באסתמה, שיעול בדרך כלל לא רק מחמיר במהלך פעילות גופנית, אלא במהלך הלילה.

שיעול מתמשך
זה נקרא 'שיעול כרוני' ומוגדר כאשר שיעול נמשך יותר מחודשיים. הגורמים השכיחים ביותר לשיעול מתמשך הם נזלת אלרגית, דלקות סינוסים, אסטמה, ריפלוקס, ברונכיטיס אאוזינופילית, עישון, זיהום ותופעות לוואי של תרופות. גורמים נדירים יותר כוללים סרטן ריאות, לימפומות בחזה, אמפיזמה, סרקואידוזיס, וזיהומים פטרייתיים ושחפת. כפי שאתם יכולים להבין   הגורמים האפשריים לשיעול כרוני הם רבים ואם סובלים משיעול במשך יותר מ-3 שבועות כדאי לפנות לרופא שלכם. אם אם מתפתחים גם תסמינים אחרים כמו קוצר נשימה, כאבים בחזה או שיעול דמי – כל אלה מצריכים רופא. 

שעלת 

שעלת זה זיהום בדרכי הנשימה חמור הגורם להתקפי שיעול חמורים. חיסון נגד שעלת ניתן בדרך כלל כחלק מתוכנית החיסונים, אך  תינוקות יכולים להידבק מאנשים שלא חוסנו.  בשעלת מופיע צליל 'הצפצוף'. 

שיעול חונק 

כל מי שמופיע עם תופעה פתאומית של שיעול עם מחנק כבד צריך לפנות לטיפול רפואי מיידי. 

דבש - גם טעים ומגם מרפא

הדבש מתוק ורבים מאיתנו משתמשים בו תמיד אז אפשר למצוא אותו בכל ארון מטבח. הוא פועל בצורה דומה לסירופ שיעול – מצפה את רירית הגרון ומקל על כאבים ושריטות. באופן כללי לדבש יש סגולות ריפוי מעולות לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות ויש לו תכונות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון ואנטי בקטריאליות – מה שעשוי לתרום להקלה גם על כאבי גרון ולחזק את המערכת החיסונית שלכם. 

אפשר לצרוך אותו עם כפית או להוסיף לתה חם – זה עשוי להגביר את האפקט המרגיע. 

טיפ: העדיפו לצרוך דבש אורגני או מזון מלכות. תוכלו לרכוש את אלה בכל חנות טבע. 

גרגרו מי מלח 

גרגור מי מלח יכול לעזור להרוג חיידקים ולשחרר ליחה. הפחתת הליחה בגרון תעזור לנקות את הסינוסים ולהיפטר מהשיעול מהר יותר. גרגור מי מלח יכול גם לעזור להפחית נפיחות וגירוי הנגרמים משיעול מתמשך.

למרות שרוב האנשים מעדיפים לגרגר מי מלח חמים, מים קרים עשויים להיות בעלי אותה השפעה – אז הכול עניין של מה אתם מעדיפים ומה מרגיש יותר מדויק לגוף שלכם. יש אנשים שיעדיפו חם ויש שיעדיפו קר.  

 

תה ג'ינג'ר 

ג'ינג'ר הוא צמח בעל גולות רפואיות רבות והוא יכול לעזור בטיפול בבעיות בריאותיות שונות כולל בחילות, הצטננות וכמובן גם לשיעול. 

בדומה לדבש, בג'ינג'ק יש גם  תכונות נוגדות חמצון, אנטי-מיקרוביאליות ואנטי-דלקתיות. לג'ינג'ר יש גם טעם חריף, הממריץ את ייצור הרוק, ויכול לעזור לשפר יובש בפה או בגרון.

אפשר לצרוך אותו בצורה טריה – אבל זה הייה מעט חריף, אנחנו ממליצים על תה ג'ינג'ר, קינמון ודבש – זה יתן טעם מתוק וגם תיהנו מהתכונות החיוביות שלו. 

אפשרות נוספת היא ליטול אותו כתוסף תזונה. 

תנשמו אדים חמים 

נשימה של אדים עוזרת לשחרר גודש באף וכתוצאה מכך יכול גם לעזור להקל על ליחה ולהפחית שיעולים. 

להקלה זמנית, נסה לנשום אדים מסיר מים רותחים. ברגע שהמים מתחילים לייצר אדים, הורידו אותם מהכיריים והניחו את הפנים מעליהם. שימו מגבת על ראשךכדי לעזור ללכוד את האדים, אך היזהרו לא להתקרב יותר מדי כדי לא לקבל כוויות. אפשר לקבל אפקט דומה במקלחת חמה. 

טיפ: לאפקט מרגיע הוסיפו 3 טיפות של שמן לבנדר. 

תשתו טימין 

טימין או בשמו השני קורנית זה עשב שמסייע להרגיע התכווצויות שרירים, כולל אלו הנגרמות משיעול. לטימין יש תכונות אנטי פטרייתיות ואנטי עוויתות, שיכולות לעזור להילחם בזיהומים ושיעול.

אפשר להכין מרק בטטה עם טימין, או לשתות טימין כחליטה עם דבש. 

תאכלו אננס

לא רק שהוא טעים, אננס הוא גם התוספת האולטימטיבית לתזונה כשאתם סובלים משיעול (וחולים באופן כללי)  הוא מכיל ויטמין C, אשלגן ומגנזיום ומסייע לחיזוק המערכת החיסונית שלכם. 

בנוסף, אננס מכיל ברומלין, אנזים הידוע בתכונותיו האנטי דלקתיות.

תצרכו כורכום

ידוע בתכונותיו האנטי דלקתיות, כורכום משמש לטיפול במגוון מחלות, כולל כאבי פרקים, בעיות עור ובזיהומים במערכת הנשימה העליונה.

"כוח העל" של הכורכום מגיע מהחומר הפעיל כורכומין, שנאמר והוא יכול לסייע להקל על שיעול עקשן. 

העדיפו ליטול כורכום כתוסף תזונה כדי ליהנות מכל היתרונות שלו. 

השתמשו בשמנים אתריים

שמנים אתריים מסוימים עשויים לעזור לשחרר ליחה בחזה וכתוצאה מכך לקהל על שיעול.  מחקרים שונים שנעשו על שמנים אתריים הראו כי עשויים לסייע בהקלה על תסמינים מסוימים של מחלות בדרכי הנשימה.

שמן מנטה ושמן אקליפטוס הם האפשרויות הטובות ביותר.

תוכל לעשות שימוש בשמנים אתריים באחת משתי דרכים:

תבעירו אותו: קחו מבער מחנות הטבע הקרובה אליכם, או פשוט הוסיפו כמה טיפות מהשמן לאמבטיה חמה כדי לשחרר את הריח לאוויר.
נשמו פנימה: מלאו קערה במים חמים וכמה טיפות שמן אתרי. הישענו בזהירות אל הקערה וכסו את ראשכם במגבת כדי לעזור ללכוד את האדים. נשמו פנימה את האדים למשך 5 עד 10 דקות.
למרוח מקומית: מערבבים 12 טיפות שמן נשא (כמ לדוגמה שמן שדרדים) על כל 1 או 2 טיפות של שמן אתרי. בהתחלה בדקו על העור.  אם אין גירוי תוך 24 שעות, אפשר למרוח אותו ישירות על החזה.
שימו לב שאתם משתמשים בשמנים אתריים טהורים ואמיתיים והקפידו לחקור את איכות המוצרים.

שתו מים

אחת הדרכים הקלות והבטוחות ביותר לשפר את השיעול היא לשתות מים.

שתיית מים עוזרת לליחה, ומאפשרת לה לצאת מהגוף דרך הפה או האף. זה יכול גם לעזור לאלו שחולים להחליף נוזלים שאבדו כתוצאה מהזעה או נזלת.

קחו פרוביוטיקה

פרוביוטיקה זה חיידקים חיים ומיקרואורגניזמים והם מועילים מאוד למערכת העיכול.

כאשר הם נלקחים כתוסף או באמצעות הגברת הצריכה התזונתית של מקורות טבעיים כגון יוגורטים וגבינות, הם יכולים לעזור להחזיר את האיזון בגוף, במיוחד בזמן מאבק במחלות חורף.

מחקר שחקר את ההשפעה של פרוביוטיקה על זיהומים בדרכי הנשימה העליונות מצא שכאשר נוטלים אותם על בסיס קבוע, פרוביוטיקה יכולה להפחית באופן משמעותי תסמינים כמו שיעול אצל אנשים בכל הגילאים.

שתו תה נענע

עלי הנענע מפורסמים הודות לסגולת הריפוי שלהם. הנענע מכילה מנטול, נוגד גודש טבעי, ומסייעת להרגעת כאבי גרון והרגעת ליחה.

 

מרק עוף

זה יותר מתרופה עממית ישנה: מחקרים מראים שלמרק עוף יש תכונות אנטי דלקתיות. הטמפרטורה החמה שלו יכולה להרגיע את כאבי הגרון וגם עוזרת לשחרר נזלת במעברי האף, מה שיכול להקל על האף המחניק הזה.

ומכיוון ששיעול וכאב גרון נגרמים לעתים קרובות מנזלת מהאף (ליחה זורמת במורד הגרון במקום החוצה מהאף), היכולת לפתוח את האף כדי לעזור לנקות אותם תעזור גם לעצור את השיעול.

הקסם במרק עשוי לנבוע מהאיזון המושלם של אלקטרוליטים, שעוזרים לשמור עליכם לא מיובשים, ומהחלבון והפחמימות – זוהי ארוחה מושלמת לכל מי שחולה. 

 

משקאות חמים או קרים

משקאות חמים או קרים מאוד הם תרופות מעולות לשיעול לילדים מכיוון שהם מדללים את הליחה, מה שמקל על השיעול. 

למרות שזה אולי נראה כמו הגיון בריא, מדענים גילו רק לאחרונה את אופן הפעולה של התופעה הזו. הם גילו שמשקאות חמים הם היעילים ביותר בהרגעת תסמיני שיעול ושפעת. במחקר שלהם, הם ציינו שמשקאות חמים מקלים על תסמינים של נזלת, שיעול, התעטשות, כאב גרון, צמרמורות ועייפות. אבל למשקה חם בטמפרטורת החדר היו פחות יתרונות. 

משקאות קרים מועילים גם מכיוון שהם מספקים הקלה ושיכוך לכאב גרון. השתדלו לא לשתות דברים חומציים מדי כמו מיץ תפוזים מכיוון שאלה עלולים דווקא להחמיר כאב גרון ושיעול. 

ארטיקים 

יישמע מוזר אבל קרח וארטיקים באופן כללי יכולים לעזור להקל על כאב גרון ועל שיעול. השתדלו להכין ארטיקים בריאים על בסיס פירות קפואים ובלי הרבה סוכר. גם גלידות עושות אפקט דומה – רק קחו בחשבון שחלב יכול להגביר את הליחה וכתוצאה מכך את השיעול אז אם אתם מחליטים לאכול גלידה העדיפו סורבה. 

ויטמינים ותוספים שיכולים להקל על שיעול

  1. ברומלין
    תוסף זה הוא תערובת אנזימים שמקורה בגבעול ובפרי של אננס. ברומלין משמש בדרך כלל כדרך טבעית להפחתת דלקת ונפיחות. זה יכול לעבוד במעברי האף לדלל ריר ולהקל על הנשימה וכתוצאה מכך להקל גם על שיעול. 
  2. תמצית סרפד
    תמצית סרפד מכילה תערובת של ויטמין K, קרוטן וקוורצטין. סרפד הוא תוסף נפוץ להקלה בתסמיני אלרגיה, במיוחד במקרים של קדחת השחת. הצמח יכול לעזור להפחית דלקת ולהקל על תסמינים כמו שיעול, עיניים דומעות ונזלת. 
  3. קוורצטין
    אחד המרכיבים בצמח הסרפד, הקוורצטין נמצא גם ביין ובפירות וירקות רבים. התוסף יכול לעבוד כאנטי-היסטמין טבעי, להפחית דלקת ושיעולים. 
  4. ויטמין C
    ויטמין C הוא נוגד חמצון עוצמתי, שיכול לעזור רבות בחיזוק מערכת החיסונית ובקיצור ימי מחלה. הוא אומנם לא מקושר ישירות להפסקת שיעול, אבל שילובו עם תוספי תזונה נוספים כמו ויטמין D וקוורצטין יוכל לעזור להקל על תסמינים אחרים וכתוצאה מכך לעודד החלמה מהירה יותר. 
  5. ויטמין D
    רוב האנשים מכירים את היתרונות של ויטמין D לחיזוק בריאות העצם ושיפור מצב הרוח. בשנים האחרונות יצאו מחקרים שהראו גם קשר בין ויטמין D לתפקוד מערכת החיסון. אם אתם סובלים משיעול ומתסמינים נוספים שקשורים למחלות כמו שפעת או צינון – שקלו ליטול באותם ימים ויטמין D.  

כיצד למנוע שיעול?

אם אתם רק בתחילת המחלה – יש כמה צעדים פשוטים שאתם יכולים לעשות כדי להפסיק שיעול עונתי לפני שהוא מחמיר:

הימנע מטריגרים של ריפלוקס עקב אוכל חומצי. אוכל מתובל, עודף שומן, אלכוהול ואכילה מאוחרת בלילה יכולים לעורר ריפלוקס חומצי ולהחמיר את השיעול. שלכם


שמרו על מערכת העיכול שלכם פרוביוטיקה יכולה לסייע במניעת זיהומים בדרכי הנשימה על ידי מתן תמיכה למערכת החיסון שלכם.


שטפו את הידיים באופן קבוע- וירוסים וחיידקים עלולים לגרום לעיתים קרובות לשיעול ולהצטננות – חיסול חיידקים אלה יעזור להפחית את הסיכון שהם יגרמו לכם לחלות. 

למרות שתרופות סבתא מסוימות כמו שתיית תה עם דבש או גרגור מי מלח עשויות לעזור לכם להפסיק להשתעל, הן לא יטפלו במחלה שבגללה הגיעול התחיל. לכן התייחסו למצבים שמלכתחילה גרמו לכם להשתעל. לדוגמה, אם השיעול שלכם נגרם מעישון –  שום תרופת סבתא לא תעזור לך. אם השיעול שלכם הוא תוצאה של אלרגיות, אסטמה או זיהום, צריך לנסות לקחת תרופות למצב הבסיסי לפני שתסתמכים על תרופות סבתא לשיעול.

מתי לפנות לרופא


אם התסמינים שלכם נמשכים, חשב להתייעץ עם הרופא שלכם. במיוחד אם יש לכםחום, כאבים בחזה או קשיי נשימה.

כמו כן, חשוב לפנות לרופא אם:

  • השיעול מחמירה ונמשכת יותר משבוע.
  • ליחה נהיית סמיכה יותר
  • לליחה יש צבע ירוק או צהוב, שכן זה עשוי להצביע על זיהום

האם ליחה זה טוב או רע לגוף?

כולנו זקוקים לליחה כדי להרטיב את הממברנות הריריות ולסנן אלרגנים ומיקרואורגניזמים מהאף ומהפה. עם זאת, יותר מדי ליחה מעידה בדרך כלל על מחלה בדרכי הנשימה כמו הצטננות, אלרגיות או אסטמה.

מה גורם לליחה בגרון?

הגוף מייצר ליחה כדי לספק עוד לחות  לריאות, הסינוסים או הפה. כאשר הגוף שלך נלחם בהצטננות או מגיב לאלרגן, הגוף יפיק יותר ליחה.

למה הליחה בגרון לא נעלמת?

אם הליחה לא נעלמת במשך כמה שבועות, כדאי להתייעץ עם הרופא שלכם. 

לשיתוף הכתבה:

תרופות סבתא לשיעול

תאמינו או לא, שיעול הוא למעשה דבר טוב. זו הדרך של הגוף שלכם לנקות את דרכי הנשימה.  אבל התרחיש הבא מוכר לרבים מאיתנו:  שיעול יכול גם להחזיק אותכם ערים כל הלילה, לאמלל אותכם, להכאיב – ולהרגיש כאילו הוא לא ייגמר לעולם. 

אם אתם מחפשים דרכים להעלים שיעול מהר –  הנה החדשות הטובות: רוב השיעולים חולפים מעצמם ללא טיפול. בינתיים, ישנן מספר תרופות סבתא טבעיות לשיעול שיש להן יתרונות מוכחים – וזה, לא רק אנחנו אומרים, אלא גם רופאים.

ריכזנו לכם כאן תרופות סבתא להפסקת שיעול עם כמה תרופות ביתיות שתוכלו למצוא בקלות במטבח שלכם. בואו נתחיל. 

סוגי שיעול ממה הוא נגרם?

שיעול הוא רפלקס שמתרחש בעת הוצאת אוויר מהירה מהריאות כאשר מעברי האוויר מגורים. תאים בתוך מעברי האוויר מגורים על ידי נוזלים, ליחה או חיידקים וכך ומתחיל רפלקס שיעול, הדוחף אוויר החוצה מהריאות בלחץ גבוה כדי לנקות את החומרים שגורמים לגירוי וכדי ולהגן על הריאות. רפלקס שיעול יכול להיות רצוני ולא רצוני.

סוגי שיעול
שיעול נחשב חריף אם הוא נמשך פחות משלושה שבועות ו'שיעול חשב לכרוני אם הוא נמשך יותר מחודשיים אצל מבוגרים או חודש אצל ילדים. יש סוגים שונים של שיעול וחשוב לדעת איזה יש לכם כי זה יעזור לכם לדעת כיצד לטפל וגם מתי לפנות לרופא. 

שיעול ליחתי
ידווע גם כשיעול חזה – יכול לגרום לכם להרגיש כבדים. השיעול הזה למעשה מעלה את כל הליחה ולרוב מייצר גוש ליחה שיורקים החוצה.  שיעול זה נגרם על ידי וירוסים מהצטננות ושפעת והם יכולים לקרות לאחר כאב גרון. שיעול ליחתי  גרוע יותר בבקרים מכיוון שאתם נוטים להשתעל פחות בזמן שינה – ובמהלך הלילה כל הליחה נוצרת על ידי תאים במעברי אוויר במהלך הלילה וכך היא מטברת. גורמים נוספים שיכולים לגרום לשיעול זה יכול להיות אסטמה,  אי ספיקת לב או ברונכיטיס כרונית.

שיעול יבש
זהו סוג השיעול הנפוץ ביותר. זה נגרם מגירוי בגרון זה לרוב נוטה להיות סוג השיעול המעצבן ביותר. זהו שיעול מציק כי הוא לא מייצר כמעט  ליחה או שהוא בכלל  ללא ליחה. הסיבות השכיחות ביותר הן הצטננות, שפעת, קדחת השחת או נזלת אלרגית.

שיעול עצבנות
שיעול זה לא נגרם בגלל מחלה או בגלל שהגוף צריך לסלק משהו. שיעול עצבני מחמיר על ידי תחושת חרדה או לחץ ונוטה להיעלם כאשר האדם ישן. יש לשלול סיבות אחרות לשיעול לפני שרופא יאבחן שיעול עצבני. כדי להתמודד עם סוג זה של שיעול יש לטפל בשורש החרדה או הלחץ.

שיעול לילה
אם השיעול שלכם מחמיר או נראה שמופיע רק בלילה בזמן שאתם מנסים לישון אז זה יכול להיות סימפטום חשוב שצריך להפנות אותכם לרופא שלכם. למרות שזה יכול להיות אחד מהגורמים השכיחים יותר להתקררות או שפעת, זה יכול להיות גם סימפטומטי של ריפלוקס חומצי. כאשר אתם שוכבים בלילה, התוכן החומצי של הקיבה שלכם עשוי לחזור במעלה הוושט בזמןש אתם שוכבים ולגרום לשיעול לילי.  בנוסף, גם באסתמה, שיעול בדרך כלל לא רק מחמיר במהלך פעילות גופנית, אלא במהלך הלילה.

שיעול מתמשך
זה נקרא 'שיעול כרוני' ומוגדר כאשר שיעול נמשך יותר מחודשיים. הגורמים השכיחים ביותר לשיעול מתמשך הם נזלת אלרגית, דלקות סינוסים, אסטמה, ריפלוקס, ברונכיטיס אאוזינופילית, עישון, זיהום ותופעות לוואי של תרופות. גורמים נדירים יותר כוללים סרטן ריאות, לימפומות בחזה, אמפיזמה, סרקואידוזיס, וזיהומים פטרייתיים ושחפת. כפי שאתם יכולים להבין   הגורמים האפשריים לשיעול כרוני הם רבים ואם סובלים משיעול במשך יותר מ-3 שבועות כדאי לפנות לרופא שלכם. אם אם מתפתחים גם תסמינים אחרים כמו קוצר נשימה, כאבים בחזה או שיעול דמי – כל אלה מצריכים רופא. 

שעלת 

שעלת זה זיהום בדרכי הנשימה חמור הגורם להתקפי שיעול חמורים. חיסון נגד שעלת ניתן בדרך כלל כחלק מתוכנית החיסונים, אך  תינוקות יכולים להידבק מאנשים שלא חוסנו.  בשעלת מופיע צליל 'הצפצוף'. 

שיעול חונק 

כל מי שמופיע עם תופעה פתאומית של שיעול עם מחנק כבד צריך לפנות לטיפול רפואי מיידי. 

דבש - גם טעים ומגם מרפא

הדבש מתוק ורבים מאיתנו משתמשים בו תמיד אז אפשר למצוא אותו בכל ארון מטבח. הוא פועל בצורה דומה לסירופ שיעול – מצפה את רירית הגרון ומקל על כאבים ושריטות. באופן כללי לדבש יש סגולות ריפוי מעולות לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות ויש לו תכונות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון ואנטי בקטריאליות – מה שעשוי לתרום להקלה גם על כאבי גרון ולחזק את המערכת החיסונית שלכם. 

אפשר לצרוך אותו עם כפית או להוסיף לתה חם – זה עשוי להגביר את האפקט המרגיע. 

טיפ: העדיפו לצרוך דבש אורגני או מזון מלכות. תוכלו לרכוש את אלה בכל חנות טבע. 

גרגרו מי מלח 

גרגור מי מלח יכול לעזור להרוג חיידקים ולשחרר ליחה. הפחתת הליחה בגרון תעזור לנקות את הסינוסים ולהיפטר מהשיעול מהר יותר. גרגור מי מלח יכול גם לעזור להפחית נפיחות וגירוי הנגרמים משיעול מתמשך.

למרות שרוב האנשים מעדיפים לגרגר מי מלח חמים, מים קרים עשויים להיות בעלי אותה השפעה – אז הכול עניין של מה אתם מעדיפים ומה מרגיש יותר מדויק לגוף שלכם. יש אנשים שיעדיפו חם ויש שיעדיפו קר.  

 

תה ג'ינג'ר 

ג'ינג'ר הוא צמח בעל גולות רפואיות רבות והוא יכול לעזור בטיפול בבעיות בריאותיות שונות כולל בחילות, הצטננות וכמובן גם לשיעול. 

בדומה לדבש, בג'ינג'ק יש גם  תכונות נוגדות חמצון, אנטי-מיקרוביאליות ואנטי-דלקתיות. לג'ינג'ר יש גם טעם חריף, הממריץ את ייצור הרוק, ויכול לעזור לשפר יובש בפה או בגרון.

אפשר לצרוך אותו בצורה טריה – אבל זה הייה מעט חריף, אנחנו ממליצים על תה ג'ינג'ר, קינמון ודבש – זה יתן טעם מתוק וגם תיהנו מהתכונות החיוביות שלו. 

אפשרות נוספת היא ליטול אותו כתוסף תזונה. 

תנשמו אדים חמים 

נשימה של אדים עוזרת לשחרר גודש באף וכתוצאה מכך יכול גם לעזור להקל על ליחה ולהפחית שיעולים. 

להקלה זמנית, נסה לנשום אדים מסיר מים רותחים. ברגע שהמים מתחילים לייצר אדים, הורידו אותם מהכיריים והניחו את הפנים מעליהם. שימו מגבת על ראשךכדי לעזור ללכוד את האדים, אך היזהרו לא להתקרב יותר מדי כדי לא לקבל כוויות. אפשר לקבל אפקט דומה במקלחת חמה. 

טיפ: לאפקט מרגיע הוסיפו 3 טיפות של שמן לבנדר. 

תשתו טימין 

טימין או בשמו השני קורנית זה עשב שמסייע להרגיע התכווצויות שרירים, כולל אלו הנגרמות משיעול. לטימין יש תכונות אנטי פטרייתיות ואנטי עוויתות, שיכולות לעזור להילחם בזיהומים ושיעול.

אפשר להכין מרק בטטה עם טימין, או לשתות טימין כחליטה עם דבש. 

תאכלו אננס

לא רק שהוא טעים, אננס הוא גם התוספת האולטימטיבית לתזונה כשאתם סובלים משיעול (וחולים באופן כללי)  הוא מכיל ויטמין C, אשלגן ומגנזיום ומסייע לחיזוק המערכת החיסונית שלכם. 

בנוסף, אננס מכיל ברומלין, אנזים הידוע בתכונותיו האנטי דלקתיות.

תצרכו כורכום

ידוע בתכונותיו האנטי דלקתיות, כורכום משמש לטיפול במגוון מחלות, כולל כאבי פרקים, בעיות עור ובזיהומים במערכת הנשימה העליונה.

"כוח העל" של הכורכום מגיע מהחומר הפעיל כורכומין, שנאמר והוא יכול לסייע להקל על שיעול עקשן. 

העדיפו ליטול כורכום כתוסף תזונה כדי ליהנות מכל היתרונות שלו. 

השתמשו בשמנים אתריים

שמנים אתריים מסוימים עשויים לעזור לשחרר ליחה בחזה וכתוצאה מכך לקהל על שיעול.  מחקרים שונים שנעשו על שמנים אתריים הראו כי עשויים לסייע בהקלה על תסמינים מסוימים של מחלות בדרכי הנשימה.

שמן מנטה ושמן אקליפטוס הם האפשרויות הטובות ביותר.

תוכל לעשות שימוש בשמנים אתריים באחת משתי דרכים:

תבעירו אותו: קחו מבער מחנות הטבע הקרובה אליכם, או פשוט הוסיפו כמה טיפות מהשמן לאמבטיה חמה כדי לשחרר את הריח לאוויר.
נשמו פנימה: מלאו קערה במים חמים וכמה טיפות שמן אתרי. הישענו בזהירות אל הקערה וכסו את ראשכם במגבת כדי לעזור ללכוד את האדים. נשמו פנימה את האדים למשך 5 עד 10 דקות.
למרוח מקומית: מערבבים 12 טיפות שמן נשא (כמ לדוגמה שמן שדרדים) על כל 1 או 2 טיפות של שמן אתרי. בהתחלה בדקו על העור.  אם אין גירוי תוך 24 שעות, אפשר למרוח אותו ישירות על החזה.
שימו לב שאתם משתמשים בשמנים אתריים טהורים ואמיתיים והקפידו לחקור את איכות המוצרים.

שתו מים

אחת הדרכים הקלות והבטוחות ביותר לשפר את השיעול היא לשתות מים.

שתיית מים עוזרת לליחה, ומאפשרת לה לצאת מהגוף דרך הפה או האף. זה יכול גם לעזור לאלו שחולים להחליף נוזלים שאבדו כתוצאה מהזעה או נזלת.

קחו פרוביוטיקה

פרוביוטיקה זה חיידקים חיים ומיקרואורגניזמים והם מועילים מאוד למערכת העיכול.

כאשר הם נלקחים כתוסף או באמצעות הגברת הצריכה התזונתית של מקורות טבעיים כגון יוגורטים וגבינות, הם יכולים לעזור להחזיר את האיזון בגוף, במיוחד בזמן מאבק במחלות חורף.

מחקר שחקר את ההשפעה של פרוביוטיקה על זיהומים בדרכי הנשימה העליונות מצא שכאשר נוטלים אותם על בסיס קבוע, פרוביוטיקה יכולה להפחית באופן משמעותי תסמינים כמו שיעול אצל אנשים בכל הגילאים.

שתו תה נענע

עלי הנענע מפורסמים הודות לסגולת הריפוי שלהם. הנענע מכילה מנטול, נוגד גודש טבעי, ומסייעת להרגעת כאבי גרון והרגעת ליחה.

 

מרק עוף

זה יותר מתרופה עממית ישנה: מחקרים מראים שלמרק עוף יש תכונות אנטי דלקתיות. הטמפרטורה החמה שלו יכולה להרגיע את כאבי הגרון וגם עוזרת לשחרר נזלת במעברי האף, מה שיכול להקל על האף המחניק הזה.

ומכיוון ששיעול וכאב גרון נגרמים לעתים קרובות מנזלת מהאף (ליחה זורמת במורד הגרון במקום החוצה מהאף), היכולת לפתוח את האף כדי לעזור לנקות אותם תעזור גם לעצור את השיעול.

הקסם במרק עשוי לנבוע מהאיזון המושלם של אלקטרוליטים, שעוזרים לשמור עליכם לא מיובשים, ומהחלבון והפחמימות – זוהי ארוחה מושלמת לכל מי שחולה. 

 

משקאות חמים או קרים

משקאות חמים או קרים מאוד הם תרופות מעולות לשיעול לילדים מכיוון שהם מדללים את הליחה, מה שמקל על השיעול. 

למרות שזה אולי נראה כמו הגיון בריא, מדענים גילו רק לאחרונה את אופן הפעולה של התופעה הזו. הם גילו שמשקאות חמים הם היעילים ביותר בהרגעת תסמיני שיעול ושפעת. במחקר שלהם, הם ציינו שמשקאות חמים מקלים על תסמינים של נזלת, שיעול, התעטשות, כאב גרון, צמרמורות ועייפות. אבל למשקה חם בטמפרטורת החדר היו פחות יתרונות. 

משקאות קרים מועילים גם מכיוון שהם מספקים הקלה ושיכוך לכאב גרון. השתדלו לא לשתות דברים חומציים מדי כמו מיץ תפוזים מכיוון שאלה עלולים דווקא להחמיר כאב גרון ושיעול. 

ארטיקים 

יישמע מוזר אבל קרח וארטיקים באופן כללי יכולים לעזור להקל על כאב גרון ועל שיעול. השתדלו להכין ארטיקים בריאים על בסיס פירות קפואים ובלי הרבה סוכר. גם גלידות עושות אפקט דומה – רק קחו בחשבון שחלב יכול להגביר את הליחה וכתוצאה מכך את השיעול אז אם אתם מחליטים לאכול גלידה העדיפו סורבה. 

ויטמינים ותוספים שיכולים להקל על שיעול

  1. ברומלין
    תוסף זה הוא תערובת אנזימים שמקורה בגבעול ובפרי של אננס. ברומלין משמש בדרך כלל כדרך טבעית להפחתת דלקת ונפיחות. זה יכול לעבוד במעברי האף לדלל ריר ולהקל על הנשימה וכתוצאה מכך להקל גם על שיעול. 
  2. תמצית סרפד
    תמצית סרפד מכילה תערובת של ויטמין K, קרוטן וקוורצטין. סרפד הוא תוסף נפוץ להקלה בתסמיני אלרגיה, במיוחד במקרים של קדחת השחת. הצמח יכול לעזור להפחית דלקת ולהקל על תסמינים כמו שיעול, עיניים דומעות ונזלת. 
  3. קוורצטין
    אחד המרכיבים בצמח הסרפד, הקוורצטין נמצא גם ביין ובפירות וירקות רבים. התוסף יכול לעבוד כאנטי-היסטמין טבעי, להפחית דלקת ושיעולים. 
  4. ויטמין C
    ויטמין C הוא נוגד חמצון עוצמתי, שיכול לעזור רבות בחיזוק מערכת החיסונית ובקיצור ימי מחלה. הוא אומנם לא מקושר ישירות להפסקת שיעול, אבל שילובו עם תוספי תזונה נוספים כמו ויטמין D וקוורצטין יוכל לעזור להקל על תסמינים אחרים וכתוצאה מכך לעודד החלמה מהירה יותר. 
  5. ויטמין D
    רוב האנשים מכירים את היתרונות של ויטמין D לחיזוק בריאות העצם ושיפור מצב הרוח. בשנים האחרונות יצאו מחקרים שהראו גם קשר בין ויטמין D לתפקוד מערכת החיסון. אם אתם סובלים משיעול ומתסמינים נוספים שקשורים למחלות כמו שפעת או צינון – שקלו ליטול באותם ימים ויטמין D.  

כיצד למנוע שיעול?

אם אתם רק בתחילת המחלה – יש כמה צעדים פשוטים שאתם יכולים לעשות כדי להפסיק שיעול עונתי לפני שהוא מחמיר:

הימנע מטריגרים של ריפלוקס עקב אוכל חומצי. אוכל מתובל, עודף שומן, אלכוהול ואכילה מאוחרת בלילה יכולים לעורר ריפלוקס חומצי ולהחמיר את השיעול. שלכם


שמרו על מערכת העיכול שלכם פרוביוטיקה יכולה לסייע במניעת זיהומים בדרכי הנשימה על ידי מתן תמיכה למערכת החיסון שלכם.


שטפו את הידיים באופן קבוע- וירוסים וחיידקים עלולים לגרום לעיתים קרובות לשיעול ולהצטננות – חיסול חיידקים אלה יעזור להפחית את הסיכון שהם יגרמו לכם לחלות. 

למרות שתרופות סבתא מסוימות כמו שתיית תה עם דבש או גרגור מי מלח עשויות לעזור לכם להפסיק להשתעל, הן לא יטפלו במחלה שבגללה הגיעול התחיל. לכן התייחסו למצבים שמלכתחילה גרמו לכם להשתעל. לדוגמה, אם השיעול שלכם נגרם מעישון –  שום תרופת סבתא לא תעזור לך. אם השיעול שלכם הוא תוצאה של אלרגיות, אסטמה או זיהום, צריך לנסות לקחת תרופות למצב הבסיסי לפני שתסתמכים על תרופות סבתא לשיעול.

מתי לפנות לרופא


אם התסמינים שלכם נמשכים, חשב להתייעץ עם הרופא שלכם. במיוחד אם יש לכםחום, כאבים בחזה או קשיי נשימה.

כמו כן, חשוב לפנות לרופא אם:

  • השיעול מחמירה ונמשכת יותר משבוע.
  • ליחה נהיית סמיכה יותר
  • לליחה יש צבע ירוק או צהוב, שכן זה עשוי להצביע על זיהום

האם ליחה זה טוב או רע לגוף?

כולנו זקוקים לליחה כדי להרטיב את הממברנות הריריות ולסנן אלרגנים ומיקרואורגניזמים מהאף ומהפה. עם זאת, יותר מדי ליחה מעידה בדרך כלל על מחלה בדרכי הנשימה כמו הצטננות, אלרגיות או אסטמה.

מה גורם לליחה בגרון?

הגוף מייצר ליחה כדי לספק עוד לחות  לריאות, הסינוסים או הפה. כאשר הגוף שלך נלחם בהצטננות או מגיב לאלרגן, הגוף יפיק יותר ליחה.

למה הליחה בגרון לא נעלמת?

אם הליחה לא נעלמת במשך כמה שבועות, כדאי להתייעץ עם הרופא שלכם. 

לשיתוף הכתבה:

כתבות אחרונות

דאודורנט טבעי – כל מה שרצית לדעת

המעבר מדאודורנט קונבנציונלי לטבעי הוא מרתיע. בתור התחלה, פורמולות טבעיות אינן מכילות בדרך כלל אלומיניום, האנטי-פרספירנט העיקרי המשמש בדאודורנטים. אנשים רבים מודאגים מהעלייה של הזיעה בבית השחי שמגיעה יחד עם

> קרא עוד...

דלקת גרון טיפול טבעי

כאב גרון יכול להיות מאוד לא לא נעים, במיוחד אם הוא נגרם מדלקת גרון. התסמינים העיקריים הם כאב וגירוי, במיוחד בעת בליעה. מלבד טיפול רפואי, יש כמה תרופות טבעיות שיוכלו

> קרא עוד...

פרוביוטיקה לנשים – המדריך המלא

בעוד שרובנו משתדלים לשמור לע ניקיון ומחטאים באופן קבוע את החיידקים ביית ומשתמשים בחומרי חיטוי באופן קבוע – אנחנו עשויים גם מחיידיקים.  למעשה יש בגוף שלך יותר תאים חיידקיים מאשר

> קרא עוד...

תרופות סבתא לצינון

הידעתם שאין באמת תרופה להצטננות או לשפעת? יש רק תרופות שמקלות על האי נוחות…אבל קערת מרק עוף או כוס תה ג'ינג'ר חם עם דבש יכולים לעזור גם בהפחתה והקלה על

> קרא עוד...
היי, אורח!
דילוג לתוכן