נשירת שיער – הגורמים והטיפול

נשירת שיער – הגורמים והטיפול

אז נתחיל מעובדה מנחמת – נשירת שיער היא תופעה שכיחה למדי, אצל גברים ונשים. כל אחד ואחת חווה נשירת שיער בסדר גודל כזה או אחר. 

לידע כללי זה אופייני לאבד בין 50 ל-100 שערות ביום, עם כ-100,000 שערות על הראש, האובדן הקטן הזה לא מורגש. שיער חדש בדרך כלל מחליף את השיער האבוד, אבל זה לא תמיד קורה. נשירת שיער יכולה להתפתח בהדרגה לאורך שנים או להתרחש באופן פתאומי. בהתאם לגורם, זה עשוי להיות זמני או קבוע.

אני מבינה את הכאב, ואפילו את החרדה- לאבד את השיער פתאום זו חוויה די מלחיצה במיוחד כשלא יודעים מה הסיבה. בדיוק בשביל זה, הכנתי לכם מדריך מפורט עם כל מה שאתם צריכים לדעת על נשירת שיער.

מה התסמינים לנשירת שיער

התסמין העיקרי של נשירת שיער זה כמובן איבוד שיער יותר מהרגיל, אבל זה יכול להיות קשה יותר לזהות ממה שחושבים.

התסמינים הבאים יכולים לספק כמה רמזים:

  • קו שיער שנסוג –  אם אתם מבחינים שקו השיער נראה גבוה מהרגיל, זה עשוי להיות סימן לשיער דליל.
  • נשירה –  בדקו את המסרק שלכם אחר שימוש. האם זה אוסף יותר שיער מהרגיל? אם כן, זה עשוי להיות סימן לנשירת שיער.
  • התקרחויות – חלקים עם התקרחויות 
  • סתימות – אתם עלולים לשים לב שהניקוז של המקלחת שלךכם נסתמים בשיער.
  • כאב או גירוד- אם יש לכם מחלת עור שגורמת לנשירה זה עלול לגרם לגירוד, עקצוץ או כאב בקרקפת.  

מה הגורמים לנשירת שיער?

ישנם מספר סוגים של נשירת שיער, חלקם נפוצים וחלקם נדירים יותר, ולכל אחד מהם גורמים משלו. 

בהתאם לסוג נשירת השיער, היא יכולה להיות תוצאה של גנטיקה, סיבות פנימיות או סיבות חיצוניות. הנה כמה סוגים של נשירת שיער:


התקרחות אנדרוגנית

נתחיל מהסוג הראשון – התקרחות אנדרוגנית מתייחסת לנשירת שיער תורשתית, או התקרחות גברית או התקרחות נשית, וכפי שניתן להבין היא יכלה לקרת גם אצל גברים וגם אצל נשים. זוהי גם הסיבה השכיחה ביותר לנשירת שיער, המשפיעה על עד 50% מהאנשים.

נשירת שיער הקשורה להתקרחות אנדרוגנית נוטה להתרחש בהדרגה. בעוד שאנשים מסוימים עשויים לחוות נשירת שיער כבר בגיל ההתבגרות, אחרים עשויים שלא להבחין בתסמינים עד גיל מאוחר.

התקרחות נשית גורמת לרוב להידלדלות בכל רחבי הקרקפת ועשויה להיראות כמו דילול משמעותי בישער. זה מתרחש בדרך כלל אחרי גיל 65, אבל, עבור חלק מהנשים, זה יכול להתחיל בשלב מוקדם של חייהן (יחסית נדיר).

התקרחות גברית כרוכה בדרך כלל בנשירת שיער מתקדמת מעל המפרצים.

אלופציה אראטה

אלופציה אראטה היא מצב אוטואימוני הגורם למערכת החיסון שלכם לתקוף זקיקי שיער, וכתוצאה מכך אתם עשויים לשים לב לאזורי התקרחות. 

בנוסף לאיבוד שיער בקרקפת, חלק מהאנשים עם אלופציה אראטה מאבדים שיער מהגבות, הריסים או חלקים אחרים בגוף.

אנגן שפחת

אנגן שפחת כרוך בנשירת שיער מהירה ופתאוומית. זה קורה לאחר טיפולים תרופתיים והוא  בדרך כלל יצמח מחדש לאחר הפסקת הטיפול.

טלוגן שפחת

טלוגן שפחת זה סוג של נשירת שיער פתאומית (ומאוד מבהילה) לרוב נובעת  מטראומה א הלם רגשי או פיזי, לדוגמה, כמו תקופה של מתח קיצוני או מחלה קשה.

זה יכול לקרות גם בגלל שינויים הורמונליים, כמו אלה שקורים ב:

  • היריון
  • לאחר לידה 
  • הפסקת וסת
  • תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS)

גורמים פוטנציאליים נוספים לשטף טלוגן כוללים:

  • תת תזונה כולל מחסור בויטמינים או מינרלים
  • הפרעות אנדוקריניות מסוימות
  • התחלה או הפסקה של אמצעי מניעה הורמונליים
  • לאחר הניתוח כתוצאה מההרדמה
    מחלות או זיהומים כמו שפעת או קורונה.

 

בנוסף, כדאי לדעת שיש גם כמה סוגים של תרופות שיכולים גם לגרום לזה:

  • נוגדי קרישה
  • נוגדי פרכוסים
  • רטינואידים דרך הפה
  • חוסמי בטא
  • תרופות לבלוטת התריס

 

על אף שמדובר בנשירת שיער יחסית מלחיצה בגלל הפתאומיות שלה, סוג זה של נשירת שיער בדרך כלל נפתר מעצמו ברגע שהגורם לה מטופל. 

כיצד מאבחנים נשירת שיער?

בגלל שיששכל כך הרבה דברים שיכולים לגרום לנשירת שיער, עדיף קודם כל ללכת להתייעץ עם הרופא שלכם.

סביר להניח שעל בסיס ההיסטוריה הבריאותית – כולל כל מחלות אחרונות, ניתוחים, גורמי לחץ בחיים והיסטוריה משפחתית – ובדיקה גופנית – זה יוכל לעזור לו למצמם את הסיבות לנשירת שיער.

רוב הסיכויים שיפנו אותכם לביצוע בדיקות דם לבדוק: בלוטת תריס, פרופיל הורמונלי, ויטמינים ומינרלים וכו'.

מהן אפשרויות הטיפול לנשירת שיער?

יש המון אפשרויות טיפול לנשירת שיער, אך האפשרות הטובה ביותר עבורכם תהיה תלויה במה שגורם לנשירת השיער שלכם.

בדרך כלל, הסוגים הנפוצים ביותר של נשירת שיער מטופלים באמצעות תרופות ללא מרשם כמו ג'לים, תמיסות או שמפו טיפולי שמורחים ישירות על הקרקפת. המוצרים הנפוצים ביותר מכילים מרכיב בשם מינוקסידיל.

תרופות מרשם, כמו פינסטריד (פרופסיה), עשויות לסייע במניעת נשירת שיער אנדרוגנית נוספת, במיוחד עבור התקרחות גברית. 

טיפולים חדשים יותר כמו PRP, נבחנים בימים אלה אך עדיין לא הוכיחו את היעילות שלהם. 

בכל מקרה, כדי להבין מה אפשרויות הטיפול – לכו קודם לרופא ותנו לו להבין מה הבעיה. הוא ידאג להתאים לכם טיפול. 


איך אפשר להפחית נשירת שיער?


בוודאי! יש המן דברים שתוכלו לעשות כדי למזער נשירת שיער:

לשמור על תסרוקות רפויות – אם את מעצבת באופן קבוע את השיער שלך לצמות, גולגולים או קוקו, נסי לשמור את השיער רפוי כדי לא להפעיל לחץ על הקרקפת.

הימנעו מלגעת בשיער –  עד כמה שאפשר, השתדלו לא למשוך, לסובב או להתעסק עם השיער יותר מדי. 

יבשו את השיער לאחר חפיפה – לאחר שאתם חופפים, השתמשו במגבת כדי לייבש בעדינות את השיער. הימנעו משפשוף חזק של השיער ואל תסובבו אותו בתוך המגבת.

תזונה מאוזנת –  נסו לשלב בתזונה שלכם יותר ברזל וחלבון. אם קשה לכם לשמור על תזונה מאזנת, תדאגו להתארגן על תוספי תזונה שמומלצים לנשירת שיער

וותרו על מוצרי עיצוב-   דוגמאות למוצרי עיצוב שפוגעים בשיער ויכולים להחמיר את הנשירה:

  • מחליקים 
  • פן
  • מסלסל
  • צביעת שיער 

טיפ נוסף ממני: אם אתם חוים עכשיו נשירת שיער, השתמשו בשמפו עדין (עדיף מוצרי קוסמטיקה טבעית) או בשמפו לתינוק כדי לחפוף. השתדלו לחפוף את השיער אחת לכמה ימים ולהימנע מחפיפה בכל יום. 

 

מתי לפנות לרופא 


אם אתם חוים נשירת שיער פתאומית ומאסיבית או נשירה שאינה מפסיקה- כדאי להתייעץ עם רופא. נסו לראות אם הנשירה מגעה עם תסמינים נוספים, כמו לדוגמה:

  • עייפות
  • ירידה בלתי מוסברת במשקל
  • חום
  • שינויים ביציאות
  • גירוי בעור הקרקפת או הגוף


טיפולים טבעיים לנשירת שיער

הרבה אנשים מיואים מגיעים אלינו לחנות ושואלים, האם אפשר לטפל בנשירת שיער בצורה טבעית? אז התשובה היא בהחלט, טיפולים טבעיים יכולים להיות יעילים בטיפול בנשירת שיער, אבל חשוב לגשת אליהם עם ציפיות ריאליסטיות ועם חשיבה הוליסטית. טיפולים טבעיים לנשירת שיער יכולים לספק יתרונות שונים ולתרום לבריאות השיער הכללית. עם זאת, זה יכול לקחת זמן עד שמגיעים לתוצאות וכדאי לקחת בחשבון גם פרמטרים שונים כמו מה הגורם לנשירת שיער? שכן, אם זה מצב בריאותי מסוים לא משנה איזה טיפול תקחו עד שלא תטפלו בבעיה מהשורש זה לא יעזור. אז בואו נדבר על פתרונות טבעיים לנשירת שיערץ

 

שינוי תזונתי: לתזונה עשירה בחומרים מזינים יכולה להיות השפעה חיובית על בריאות השיער. חומרים מזינים כמו ויטמינים (כגון ביוטין, ויטמין E וויטמין D), מינרלים (כמו אבץ וברזל), וחומצות שומן חיוניות יכולים לתמוך בזקיקי השיער, לקדם צמיחה ולשפר את מראה השיער. עם זאת, הסתמכות על שינויים תזונתיים בלבד עשויה שלא לספק תוצאות מיידיות או דרסטיות. עדיף לשלב תזונה מזינה עם טיפולים טבעיים אחרים.

תרופות צמחיות: צמחי מרפא רבים שימשו באופן מסורתי לתמיכה בצמיחת שיער ובריאות. יש המאמינים כי לדוגמה לצמח הדקל, ושורש סרפד יש תכונות שיכולות לסייע במאבק בנשירת שיער ולשפר את מצב השיער. בעוד שמחקרים מסוימים מצביעים על יתרונות פוטנציאליים, יש צורך במחקר נוסף כדי לבסס את יעילותם. התייעצות עם איש מקצוע בתחום הבריאות יכולה לעזור לכם לבחור צמחי מרפא נכונים – אל תנסו לעשות זאת לבד כיוון שגם לצמחי מרפא יש תופעות לוואי ויש לקחת בחשבון גם אם אתם נוטלים תרופות בצורה קבועה – ההשפעה עשויה להתנגש.

גירוי ועיסוי הקרקפת: עיסוי הקרקפת עם שמנים אתריים או אפילו בלעדיהם יכול לשפר את זרימת הדם לזקיקי השיער, ולספק אספקה טובה יותר של חומרים מזינים. זה יכול לעודד צמיחת שיער ולשפר את מראה השיער. אמנם זה לא יכול להיות פתרון קסם לבד לנשירת שיער חמורה, אבל זה בהחלט יכול לתרום לסביבה בריאה יותר של הקרקפת וכתוצאה מכך להפחית את הנשירה ולהגביר את צמיחת השיער. 

הפחתת מתח: מתח כרוני יכול לתרום לנשירת שיער על ידי שיבוש מחזור צמיחת השיער. שליטה בגורמים למתח באמצעות טכניקות הרפיה, מדיטציה ותשומת לב כמו מיינדפולנס יכולה להיות בעלת השפעה חיובית על בריאות השיער. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שסטרס לפעמים עשוי להגיע באיחור – וגם ללכת באיחור. כלומר, אם חווית אירוע או תקופה עם מתח רב, ייתכן שאת נשירת השיער תראו רק בעוד כמה חודשים, והיא עשויה להיפסק כמה חודשים אחרי שהתקופה המתוחה/המלחיצה עברה.

שיטות אלוורה ואיורוודיות: התכונות המרגיעות של האלוורה יכולות להועיל לקרקפת, ותרגולים איורוודיים כמו שמן ושימוש בחומרי ניקוי טבעיים יכולים ליצור סביבה בריאה יותר לצמיחת שיער. שיטות אלה בהחלט יכולות לתרום לשמירה על בריאות שיער וקרקפת, אך ייתכן שהן לא יספקו תוצאות משמעותיות אם הגורם הבסיסי לנשירת שיער מורכב יותר.

קולגן והדרציה: תוספת קולגן יכולה לתמוך בבריאות השיער על ידי שיפור עובי ומרקם השיער.

 

ארומתרפיה לגירוי (טוב) של הקרקפת:

ארומתרפיה היא לא רק להרגעה; זה יכול גם להמריץ את הקרקפת שלכם ולקדם צמיחת שיער. שמנים אתריים כמו רוזמרין, לבנדר ועץ ארז יכולים להגביר את זרימת הדם לקרקפת, להזין את זקיקי השיער ולעודד צמיחה. דללו כמה טיפות מהשמן שבחרתם בשמן נשא כמו חוחובה או שמן קוקוס, ותעסו בעדינות לתוך הקרקפת שלכם.

 

חשוב לזכור שטיפולים טבעיים לרוב עובדים בצורה הטובה ביותר כחלק מגישה הוליסטית. אם אתם חווים  נשירת שיער משמעותית, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות, כגון רופא עור או נטורופת, כדי להבין את שורש הבעיה. הם יכולים להדריך אותכם לגבי תוכנית הטיפול המתאימה ביותר, אשר עשויה לכלול שילוב של תרופות טבעיות ושינוי באורח חיים. 

שילוב הטיפולים הטבעיים הללו בשגרה יכול לעזור לכם לנקוט בצעדים לקראת מאבק בנשירת שיער וקידום צמיחת שיער בריאה. חשוב לזכור, עקביות היא המפתח, וייתכן שייקח זמן עד לתוצאות. על ידי הזנת גופכםם מבפנים, תמיכה בבריאות הקרקפת ובחירה באורח חיים מודע, תוכלו לטפח את שיערכם  באופן טבעי ולאמץ מראה שיער בריא, זוהר ומופלא! 

 

עוד כמה דברים שעשויים לעזור לכם: 

מסכת בצל – לחיזוק השיער בשורש ונגד נשירה

יום אחד בשיטוטי בפייסבוק – יצא לי להיתקל בקבוצה מופלאה בשם מועדון השיער הארוך. זה היה באחת התקופות שהייתה לי נשירה עונתית וכל פעם הייתי מוציאה ממש גושים של שיער כשהייתי מעבירה עליו את היד. שם, בקבוצה נתקלתי בהמלצות רבות על מסכת בצל ביתית שאמורה להיות טובה לנשירת שיער. חייבת לציין שנסיתי והמסכה הזו עזרה מאוד! יום אחרי שכבר עשיתי את המסכה ראיתי שיפור משמעותי, ואחרי עוד פעם פעמיים שעשיתי את המסכה הנשירה הפסיקה. אז אני מאוד ממליצה לנסות.

 

מתכון  למסכת בצל:

  •  3-4 כפות מיץ בצל (לגרד מבצל גדול אחד או כמה קטנים),
  • חלמון אחד, כף דבש נוזלי (שעמד בקערה מעל כוס מים רותחים עד שנהיה נוזלי לגמרי) ,
  • כף שמן זית
  • 7 טיפות שמן רוזמרין ( מי שבהריון- לא להשתמש בשמן רוזמרין).

את כל המרכיבים צריך לערבב, ואז למרוח בקרקפת בעזרת פד גזה. תעשו ממש עיסוי עם האצבעות ואז תכסו את השיער עם כובע רחצה ויש להמתין חצי שעה לפני ששוטפים את המסכה. 

יש לעשות את המסכה פעם בשבוע, וכדאי לעשות כמה פעמים בחודש (עד 3 פעמים). אתם תראו שיפור מהר. 

אזהרה – המסכה מאוד מסריחה. זה לא משנה כמה טיפות תשימו עדין יהיה ריח של בצל. ממליצה לחפוף פעמיים עם שמפו טבעי. 

טבעוניות – יכולות להשתמש רק במי בצל או לערבב עם קצת שמן זית. 

ראיתי תגובות של בנות שסיפרו שהנשירה שלהן התגברה – אבל לפי מה שכתוב כשם זה תקין וזה יכול לקרות וזה אמור להסתדר עם הזמן. 

שטיפות שיער לנשירה 

שטיפות שיער זה פתרון טבעי, זול ומאוד פשוט למגוון רחב של בעיות שיער אבל גם בכללי למראה שיער בריא יותר. הרעיון הוא שטיפת שיער עם צמחי מרפא – כל אחד מהצמחים מגיע עם ויטמינים שיכולים לחזק את השיער וכך למנוע נשירה ולזרז גדילה. 

אז איך עושים את זה ואיזה צמחים טובים לנשירת שיער? 

 פשוט מאוד- שוטפים את השיער עם המים שבישלתן בהם צמחים – אחרי שסיימתם לחפוף. אחרי שסיימתם לשטוף, אין צורך לשטוף עם מים. זה הזמן לנגב את השיער עם מגבת. 

 

ריכזתי לכן את הצמחים הטובים ביותר לנשירת שיער. 

 

רוזמרין – 

 

כנראה את מכירה אותו כצמח שהיינו שמים כילדים כדי להרחיק כנים – אבל האמת שהוא גם יעיל למצבים של נשירה. רוזמרין מחזק את השיער, טוב נגד נשירה, מזין שיער יבש ומונע קשקשים.  מעולה לשיער כהה, אבל אם אתן בעלות שיער בהיר זה יכול להכהות את השיער. יש האומרים שהוא בעל יכולות לעכב הופעת שיער לבד. 

 

אופן ההכנה – 10-15 ענפי רוזמרין טריים ע ליטר ליטר מים רותחים, יש לבשל במשך 20 דקות על אש נמוכה, להמתין לאחר מכן עוד 20 דקות שיתקרר, מסננים, ולאחר חפיפה לשטוף את השיער עם הנוזל. 

 

 

פטרוזיליה – פרטוזליה היא בעלת סגולות רבות לבריאות, אבל היא טובה גם לחיזוק השיער, נגד נשירה, ובאופן כללי לשיער בריא יותר.

אופן ההכנה – חצי צרור פטרוזיליה על 1 ליטר של מים רותחים. לבשל במשך 20 דקות על אש נמוכה. לאחר מכן, להמתין שיתקרר. אחרי חפיפה לשטוף את השיער לאורכו. מומלץ לעסות את הקרקפת תוך כדי. אין צורך לשטוף את השיער עם מים, חשוב לתת לשיער לספוג את הנוזל. אפשר להשתמש פעם פעמייים במשך חודש. אנני מאוד אהבתי את השטיפה הזו, אני שמתי לב לשינוי והשיער שלי הפך להיות רך בצורה משמעותית, זה גם באמת עזר להפחית  את הנשירה. 

 

 עלי סירפד – ספרד הוא צמח שנוגד נשירה, מאיץ את זרימת הדם בקרקפת וכך למעשה מזרז צמיחת שיער. הוא יכול גם להוריד שמנוניות. שימו לב- ספרד לא מומלץ לשיער יבש. בנוסף – הוא נוטה להכהות את צבע השיער. 

 

אופן ההכנה: 3 כפות עלי סירפד, ליטר ליטר מים רותחים, 20  דקות לבשל  על אש קטנה, להמתין עוד 20 דקות שיתקרר. לאחר מכן, יש לסנן, אחרי החפיפה לעסות והחדיר לקרקפת את הנוזל בעזרת פד גזה. אפשר גם עם יד או מברשת.  אפשר להשתמש פעם ביומיים למשך3 שבועות. אני בסך הכול הייתי מאוד מרוצה מזה.  

 

מרווה – מרווה היא לא רק לבישול או לתה – היא מצוינת לשיער שמנוני, נגד נשירה – אך גם כאן כדאי לקחת בחשבון שזה עלול לצבוע את השיער בגוון כהה יותר.

 

אופן ההכנה: 1 כוס של מרווה טרייה על ליטר של מים רותחים. יש לבשל במשך חצי שעה על אש נמוכה. להמתין שיתקרר ואז לסנן. יש לשטוף את השיער לאחר החפיפה ולעסות את הקרקפת תוך כדי. מומלץ להשאיר את התמיסה כ-15 דקות ורק אז לשוף במים.  

איזה ויטמינים יכולים לעזור עם נשירת שיער?

בעוד שתזונה וחומרים מזינים חיוניים לתהליך צמיחת השיער גם במצבים של נשירה, הגדלת צריכת החומרים המזינים הללו עשויה לעזור לחלק מסוגי נשירת השיער – במיוחד אם הנשירה אצלכם נובעת ממחסור תזונתי. אבל, אם הנשירה שלכם נגרמת מסיבה אחרת, אז קחו בחשבון שזה לא בטוח יעזור. 

אז איזה ויטמינים טובים לחיזוק השיער ולמניעת נשירה? 

  • ויטמיני B, במיוחד  ביוטין, חומצה פולית וויטמין B12
  • ברזל
  • ויטמין C
  • ויטמין D
  • אבץ 

 

איזו מחלה יכולה לגרום לנשירת שיער?

יש כמה מחלות שיכולות להוביל לנשירת שיער:

  • תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS)
  • פסוריאזיס בקרקפת
  • זיהומים המועברים במגע מיני, כגון עגבת
  • מחלות או חוסר איזון בלוטת התריס

כמה מילים אחרונות

לא משנה מה הסיבה לנשירת השיער שלכם, הרופא שלכם יוכל לעזור לכם לזהות את הסיבות לנשירת השיער ולהתאים לכם טיפול.  הטיפולים עשויים לכלול שינויים באופן הטיפול בשיער שלכם, שינוי בתזונה שלכם וטיפולים רפואיים.  גם אם נשירת השיער שלכם תורשתית, ישנם טיפולים שיכולים לעזור להאט את קצב הנשירה. בנוסף, בהרבה מקרים אם הגורם לנשירה הוא לא משהו רפואי (לדוגמה, נשירה עונתית) אז במצב כזה ם טיפולים טבעיים יכולים מאוד להועיל לשיער. אני ממליצה באופן כללי גם בשגרה להקדיש זמן לטיפוח השיער, לבחור במוצרי קוסמטיקה טבעיים ובריאים כמה שניתן שכן – כל המוצרים התעשייתיים הם לא בריאים לקרקפת ולשיער שלך בטווח הארוך ועלולים לייבש אותו מאוד. 

יש לך עוד שאלות על נשירת שיער? משהו מהדברים עזר לך? יש לך עוד טיפים להתמודדות עם נשירה? מוזמנים להשאיר תגובה!  

לשיתוף הכתבה:

נשירת שיער – הגורמים והטיפול

אז נתחיל מעובדה מנחמת – נשירת שיער היא תופעה שכיחה למדי, אצל גברים ונשים. כל אחד ואחת חווה נשירת שיער בסדר גודל כזה או אחר. 

לידע כללי זה אופייני לאבד בין 50 ל-100 שערות ביום, עם כ-100,000 שערות על הראש, האובדן הקטן הזה לא מורגש. שיער חדש בדרך כלל מחליף את השיער האבוד, אבל זה לא תמיד קורה. נשירת שיער יכולה להתפתח בהדרגה לאורך שנים או להתרחש באופן פתאומי. בהתאם לגורם, זה עשוי להיות זמני או קבוע.

אני מבינה את הכאב, ואפילו את החרדה- לאבד את השיער פתאום זו חוויה די מלחיצה במיוחד כשלא יודעים מה הסיבה. בדיוק בשביל זה, הכנתי לכם מדריך מפורט עם כל מה שאתם צריכים לדעת על נשירת שיער.

מה התסמינים לנשירת שיער

התסמין העיקרי של נשירת שיער זה כמובן איבוד שיער יותר מהרגיל, אבל זה יכול להיות קשה יותר לזהות ממה שחושבים.

התסמינים הבאים יכולים לספק כמה רמזים:

  • קו שיער שנסוג –  אם אתם מבחינים שקו השיער נראה גבוה מהרגיל, זה עשוי להיות סימן לשיער דליל.
  • נשירה –  בדקו את המסרק שלכם אחר שימוש. האם זה אוסף יותר שיער מהרגיל? אם כן, זה עשוי להיות סימן לנשירת שיער.
  • התקרחויות – חלקים עם התקרחויות 
  • סתימות – אתם עלולים לשים לב שהניקוז של המקלחת שלךכם נסתמים בשיער.
  • כאב או גירוד- אם יש לכם מחלת עור שגורמת לנשירה זה עלול לגרם לגירוד, עקצוץ או כאב בקרקפת.  

מה הגורמים לנשירת שיער?

ישנם מספר סוגים של נשירת שיער, חלקם נפוצים וחלקם נדירים יותר, ולכל אחד מהם גורמים משלו. 

בהתאם לסוג נשירת השיער, היא יכולה להיות תוצאה של גנטיקה, סיבות פנימיות או סיבות חיצוניות. הנה כמה סוגים של נשירת שיער:


התקרחות אנדרוגנית

נתחיל מהסוג הראשון – התקרחות אנדרוגנית מתייחסת לנשירת שיער תורשתית, או התקרחות גברית או התקרחות נשית, וכפי שניתן להבין היא יכלה לקרת גם אצל גברים וגם אצל נשים. זוהי גם הסיבה השכיחה ביותר לנשירת שיער, המשפיעה על עד 50% מהאנשים.

נשירת שיער הקשורה להתקרחות אנדרוגנית נוטה להתרחש בהדרגה. בעוד שאנשים מסוימים עשויים לחוות נשירת שיער כבר בגיל ההתבגרות, אחרים עשויים שלא להבחין בתסמינים עד גיל מאוחר.

התקרחות נשית גורמת לרוב להידלדלות בכל רחבי הקרקפת ועשויה להיראות כמו דילול משמעותי בישער. זה מתרחש בדרך כלל אחרי גיל 65, אבל, עבור חלק מהנשים, זה יכול להתחיל בשלב מוקדם של חייהן (יחסית נדיר).

התקרחות גברית כרוכה בדרך כלל בנשירת שיער מתקדמת מעל המפרצים.

אלופציה אראטה

אלופציה אראטה היא מצב אוטואימוני הגורם למערכת החיסון שלכם לתקוף זקיקי שיער, וכתוצאה מכך אתם עשויים לשים לב לאזורי התקרחות. 

בנוסף לאיבוד שיער בקרקפת, חלק מהאנשים עם אלופציה אראטה מאבדים שיער מהגבות, הריסים או חלקים אחרים בגוף.

אנגן שפחת

אנגן שפחת כרוך בנשירת שיער מהירה ופתאוומית. זה קורה לאחר טיפולים תרופתיים והוא  בדרך כלל יצמח מחדש לאחר הפסקת הטיפול.

טלוגן שפחת

טלוגן שפחת זה סוג של נשירת שיער פתאומית (ומאוד מבהילה) לרוב נובעת  מטראומה א הלם רגשי או פיזי, לדוגמה, כמו תקופה של מתח קיצוני או מחלה קשה.

זה יכול לקרות גם בגלל שינויים הורמונליים, כמו אלה שקורים ב:

  • היריון
  • לאחר לידה 
  • הפסקת וסת
  • תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS)

גורמים פוטנציאליים נוספים לשטף טלוגן כוללים:

  • תת תזונה כולל מחסור בויטמינים או מינרלים
  • הפרעות אנדוקריניות מסוימות
  • התחלה או הפסקה של אמצעי מניעה הורמונליים
  • לאחר הניתוח כתוצאה מההרדמה
    מחלות או זיהומים כמו שפעת או קורונה.

 

בנוסף, כדאי לדעת שיש גם כמה סוגים של תרופות שיכולים גם לגרום לזה:

  • נוגדי קרישה
  • נוגדי פרכוסים
  • רטינואידים דרך הפה
  • חוסמי בטא
  • תרופות לבלוטת התריס

 

על אף שמדובר בנשירת שיער יחסית מלחיצה בגלל הפתאומיות שלה, סוג זה של נשירת שיער בדרך כלל נפתר מעצמו ברגע שהגורם לה מטופל. 

כיצד מאבחנים נשירת שיער?

בגלל שיששכל כך הרבה דברים שיכולים לגרום לנשירת שיער, עדיף קודם כל ללכת להתייעץ עם הרופא שלכם.

סביר להניח שעל בסיס ההיסטוריה הבריאותית – כולל כל מחלות אחרונות, ניתוחים, גורמי לחץ בחיים והיסטוריה משפחתית – ובדיקה גופנית – זה יוכל לעזור לו למצמם את הסיבות לנשירת שיער.

רוב הסיכויים שיפנו אותכם לביצוע בדיקות דם לבדוק: בלוטת תריס, פרופיל הורמונלי, ויטמינים ומינרלים וכו'.

מהן אפשרויות הטיפול לנשירת שיער?

יש המון אפשרויות טיפול לנשירת שיער, אך האפשרות הטובה ביותר עבורכם תהיה תלויה במה שגורם לנשירת השיער שלכם.

בדרך כלל, הסוגים הנפוצים ביותר של נשירת שיער מטופלים באמצעות תרופות ללא מרשם כמו ג'לים, תמיסות או שמפו טיפולי שמורחים ישירות על הקרקפת. המוצרים הנפוצים ביותר מכילים מרכיב בשם מינוקסידיל.

תרופות מרשם, כמו פינסטריד (פרופסיה), עשויות לסייע במניעת נשירת שיער אנדרוגנית נוספת, במיוחד עבור התקרחות גברית. 

טיפולים חדשים יותר כמו PRP, נבחנים בימים אלה אך עדיין לא הוכיחו את היעילות שלהם. 

בכל מקרה, כדי להבין מה אפשרויות הטיפול – לכו קודם לרופא ותנו לו להבין מה הבעיה. הוא ידאג להתאים לכם טיפול. 


איך אפשר להפחית נשירת שיער?


בוודאי! יש המן דברים שתוכלו לעשות כדי למזער נשירת שיער:

לשמור על תסרוקות רפויות – אם את מעצבת באופן קבוע את השיער שלך לצמות, גולגולים או קוקו, נסי לשמור את השיער רפוי כדי לא להפעיל לחץ על הקרקפת.

הימנעו מלגעת בשיער –  עד כמה שאפשר, השתדלו לא למשוך, לסובב או להתעסק עם השיער יותר מדי. 

יבשו את השיער לאחר חפיפה – לאחר שאתם חופפים, השתמשו במגבת כדי לייבש בעדינות את השיער. הימנעו משפשוף חזק של השיער ואל תסובבו אותו בתוך המגבת.

תזונה מאוזנת –  נסו לשלב בתזונה שלכם יותר ברזל וחלבון. אם קשה לכם לשמור על תזונה מאזנת, תדאגו להתארגן על תוספי תזונה שמומלצים לנשירת שיער

וותרו על מוצרי עיצוב-   דוגמאות למוצרי עיצוב שפוגעים בשיער ויכולים להחמיר את הנשירה:

  • מחליקים 
  • פן
  • מסלסל
  • צביעת שיער 

טיפ נוסף ממני: אם אתם חוים עכשיו נשירת שיער, השתמשו בשמפו עדין (עדיף מוצרי קוסמטיקה טבעית) או בשמפו לתינוק כדי לחפוף. השתדלו לחפוף את השיער אחת לכמה ימים ולהימנע מחפיפה בכל יום. 

 

מתי לפנות לרופא 


אם אתם חוים נשירת שיער פתאומית ומאסיבית או נשירה שאינה מפסיקה- כדאי להתייעץ עם רופא. נסו לראות אם הנשירה מגעה עם תסמינים נוספים, כמו לדוגמה:

  • עייפות
  • ירידה בלתי מוסברת במשקל
  • חום
  • שינויים ביציאות
  • גירוי בעור הקרקפת או הגוף


טיפולים טבעיים לנשירת שיער

הרבה אנשים מיואים מגיעים אלינו לחנות ושואלים, האם אפשר לטפל בנשירת שיער בצורה טבעית? אז התשובה היא בהחלט, טיפולים טבעיים יכולים להיות יעילים בטיפול בנשירת שיער, אבל חשוב לגשת אליהם עם ציפיות ריאליסטיות ועם חשיבה הוליסטית. טיפולים טבעיים לנשירת שיער יכולים לספק יתרונות שונים ולתרום לבריאות השיער הכללית. עם זאת, זה יכול לקחת זמן עד שמגיעים לתוצאות וכדאי לקחת בחשבון גם פרמטרים שונים כמו מה הגורם לנשירת שיער? שכן, אם זה מצב בריאותי מסוים לא משנה איזה טיפול תקחו עד שלא תטפלו בבעיה מהשורש זה לא יעזור. אז בואו נדבר על פתרונות טבעיים לנשירת שיערץ

 

שינוי תזונתי: לתזונה עשירה בחומרים מזינים יכולה להיות השפעה חיובית על בריאות השיער. חומרים מזינים כמו ויטמינים (כגון ביוטין, ויטמין E וויטמין D), מינרלים (כמו אבץ וברזל), וחומצות שומן חיוניות יכולים לתמוך בזקיקי השיער, לקדם צמיחה ולשפר את מראה השיער. עם זאת, הסתמכות על שינויים תזונתיים בלבד עשויה שלא לספק תוצאות מיידיות או דרסטיות. עדיף לשלב תזונה מזינה עם טיפולים טבעיים אחרים.

תרופות צמחיות: צמחי מרפא רבים שימשו באופן מסורתי לתמיכה בצמיחת שיער ובריאות. יש המאמינים כי לדוגמה לצמח הדקל, ושורש סרפד יש תכונות שיכולות לסייע במאבק בנשירת שיער ולשפר את מצב השיער. בעוד שמחקרים מסוימים מצביעים על יתרונות פוטנציאליים, יש צורך במחקר נוסף כדי לבסס את יעילותם. התייעצות עם איש מקצוע בתחום הבריאות יכולה לעזור לכם לבחור צמחי מרפא נכונים – אל תנסו לעשות זאת לבד כיוון שגם לצמחי מרפא יש תופעות לוואי ויש לקחת בחשבון גם אם אתם נוטלים תרופות בצורה קבועה – ההשפעה עשויה להתנגש.

גירוי ועיסוי הקרקפת: עיסוי הקרקפת עם שמנים אתריים או אפילו בלעדיהם יכול לשפר את זרימת הדם לזקיקי השיער, ולספק אספקה טובה יותר של חומרים מזינים. זה יכול לעודד צמיחת שיער ולשפר את מראה השיער. אמנם זה לא יכול להיות פתרון קסם לבד לנשירת שיער חמורה, אבל זה בהחלט יכול לתרום לסביבה בריאה יותר של הקרקפת וכתוצאה מכך להפחית את הנשירה ולהגביר את צמיחת השיער. 

הפחתת מתח: מתח כרוני יכול לתרום לנשירת שיער על ידי שיבוש מחזור צמיחת השיער. שליטה בגורמים למתח באמצעות טכניקות הרפיה, מדיטציה ותשומת לב כמו מיינדפולנס יכולה להיות בעלת השפעה חיובית על בריאות השיער. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שסטרס לפעמים עשוי להגיע באיחור – וגם ללכת באיחור. כלומר, אם חווית אירוע או תקופה עם מתח רב, ייתכן שאת נשירת השיער תראו רק בעוד כמה חודשים, והיא עשויה להיפסק כמה חודשים אחרי שהתקופה המתוחה/המלחיצה עברה.

שיטות אלוורה ואיורוודיות: התכונות המרגיעות של האלוורה יכולות להועיל לקרקפת, ותרגולים איורוודיים כמו שמן ושימוש בחומרי ניקוי טבעיים יכולים ליצור סביבה בריאה יותר לצמיחת שיער. שיטות אלה בהחלט יכולות לתרום לשמירה על בריאות שיער וקרקפת, אך ייתכן שהן לא יספקו תוצאות משמעותיות אם הגורם הבסיסי לנשירת שיער מורכב יותר.

קולגן והדרציה: תוספת קולגן יכולה לתמוך בבריאות השיער על ידי שיפור עובי ומרקם השיער.

 

ארומתרפיה לגירוי (טוב) של הקרקפת:

ארומתרפיה היא לא רק להרגעה; זה יכול גם להמריץ את הקרקפת שלכם ולקדם צמיחת שיער. שמנים אתריים כמו רוזמרין, לבנדר ועץ ארז יכולים להגביר את זרימת הדם לקרקפת, להזין את זקיקי השיער ולעודד צמיחה. דללו כמה טיפות מהשמן שבחרתם בשמן נשא כמו חוחובה או שמן קוקוס, ותעסו בעדינות לתוך הקרקפת שלכם.

 

חשוב לזכור שטיפולים טבעיים לרוב עובדים בצורה הטובה ביותר כחלק מגישה הוליסטית. אם אתם חווים  נשירת שיער משמעותית, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות, כגון רופא עור או נטורופת, כדי להבין את שורש הבעיה. הם יכולים להדריך אותכם לגבי תוכנית הטיפול המתאימה ביותר, אשר עשויה לכלול שילוב של תרופות טבעיות ושינוי באורח חיים. 

שילוב הטיפולים הטבעיים הללו בשגרה יכול לעזור לכם לנקוט בצעדים לקראת מאבק בנשירת שיער וקידום צמיחת שיער בריאה. חשוב לזכור, עקביות היא המפתח, וייתכן שייקח זמן עד לתוצאות. על ידי הזנת גופכםם מבפנים, תמיכה בבריאות הקרקפת ובחירה באורח חיים מודע, תוכלו לטפח את שיערכם  באופן טבעי ולאמץ מראה שיער בריא, זוהר ומופלא! 

 

עוד כמה דברים שעשויים לעזור לכם: 

מסכת בצל – לחיזוק השיער בשורש ונגד נשירה

יום אחד בשיטוטי בפייסבוק – יצא לי להיתקל בקבוצה מופלאה בשם מועדון השיער הארוך. זה היה באחת התקופות שהייתה לי נשירה עונתית וכל פעם הייתי מוציאה ממש גושים של שיער כשהייתי מעבירה עליו את היד. שם, בקבוצה נתקלתי בהמלצות רבות על מסכת בצל ביתית שאמורה להיות טובה לנשירת שיער. חייבת לציין שנסיתי והמסכה הזו עזרה מאוד! יום אחרי שכבר עשיתי את המסכה ראיתי שיפור משמעותי, ואחרי עוד פעם פעמיים שעשיתי את המסכה הנשירה הפסיקה. אז אני מאוד ממליצה לנסות.

 

מתכון  למסכת בצל:

  •  3-4 כפות מיץ בצל (לגרד מבצל גדול אחד או כמה קטנים),
  • חלמון אחד, כף דבש נוזלי (שעמד בקערה מעל כוס מים רותחים עד שנהיה נוזלי לגמרי) ,
  • כף שמן זית
  • 7 טיפות שמן רוזמרין ( מי שבהריון- לא להשתמש בשמן רוזמרין).

את כל המרכיבים צריך לערבב, ואז למרוח בקרקפת בעזרת פד גזה. תעשו ממש עיסוי עם האצבעות ואז תכסו את השיער עם כובע רחצה ויש להמתין חצי שעה לפני ששוטפים את המסכה. 

יש לעשות את המסכה פעם בשבוע, וכדאי לעשות כמה פעמים בחודש (עד 3 פעמים). אתם תראו שיפור מהר. 

אזהרה – המסכה מאוד מסריחה. זה לא משנה כמה טיפות תשימו עדין יהיה ריח של בצל. ממליצה לחפוף פעמיים עם שמפו טבעי. 

טבעוניות – יכולות להשתמש רק במי בצל או לערבב עם קצת שמן זית. 

ראיתי תגובות של בנות שסיפרו שהנשירה שלהן התגברה – אבל לפי מה שכתוב כשם זה תקין וזה יכול לקרות וזה אמור להסתדר עם הזמן. 

שטיפות שיער לנשירה 

שטיפות שיער זה פתרון טבעי, זול ומאוד פשוט למגוון רחב של בעיות שיער אבל גם בכללי למראה שיער בריא יותר. הרעיון הוא שטיפת שיער עם צמחי מרפא – כל אחד מהצמחים מגיע עם ויטמינים שיכולים לחזק את השיער וכך למנוע נשירה ולזרז גדילה. 

אז איך עושים את זה ואיזה צמחים טובים לנשירת שיער? 

 פשוט מאוד- שוטפים את השיער עם המים שבישלתן בהם צמחים – אחרי שסיימתם לחפוף. אחרי שסיימתם לשטוף, אין צורך לשטוף עם מים. זה הזמן לנגב את השיער עם מגבת. 

 

ריכזתי לכן את הצמחים הטובים ביותר לנשירת שיער. 

 

רוזמרין – 

 

כנראה את מכירה אותו כצמח שהיינו שמים כילדים כדי להרחיק כנים – אבל האמת שהוא גם יעיל למצבים של נשירה. רוזמרין מחזק את השיער, טוב נגד נשירה, מזין שיער יבש ומונע קשקשים.  מעולה לשיער כהה, אבל אם אתן בעלות שיער בהיר זה יכול להכהות את השיער. יש האומרים שהוא בעל יכולות לעכב הופעת שיער לבד. 

 

אופן ההכנה – 10-15 ענפי רוזמרין טריים ע ליטר ליטר מים רותחים, יש לבשל במשך 20 דקות על אש נמוכה, להמתין לאחר מכן עוד 20 דקות שיתקרר, מסננים, ולאחר חפיפה לשטוף את השיער עם הנוזל. 

 

 

פטרוזיליה – פרטוזליה היא בעלת סגולות רבות לבריאות, אבל היא טובה גם לחיזוק השיער, נגד נשירה, ובאופן כללי לשיער בריא יותר.

אופן ההכנה – חצי צרור פטרוזיליה על 1 ליטר של מים רותחים. לבשל במשך 20 דקות על אש נמוכה. לאחר מכן, להמתין שיתקרר. אחרי חפיפה לשטוף את השיער לאורכו. מומלץ לעסות את הקרקפת תוך כדי. אין צורך לשטוף את השיער עם מים, חשוב לתת לשיער לספוג את הנוזל. אפשר להשתמש פעם פעמייים במשך חודש. אנני מאוד אהבתי את השטיפה הזו, אני שמתי לב לשינוי והשיער שלי הפך להיות רך בצורה משמעותית, זה גם באמת עזר להפחית  את הנשירה. 

 

 עלי סירפד – ספרד הוא צמח שנוגד נשירה, מאיץ את זרימת הדם בקרקפת וכך למעשה מזרז צמיחת שיער. הוא יכול גם להוריד שמנוניות. שימו לב- ספרד לא מומלץ לשיער יבש. בנוסף – הוא נוטה להכהות את צבע השיער. 

 

אופן ההכנה: 3 כפות עלי סירפד, ליטר ליטר מים רותחים, 20  דקות לבשל  על אש קטנה, להמתין עוד 20 דקות שיתקרר. לאחר מכן, יש לסנן, אחרי החפיפה לעסות והחדיר לקרקפת את הנוזל בעזרת פד גזה. אפשר גם עם יד או מברשת.  אפשר להשתמש פעם ביומיים למשך3 שבועות. אני בסך הכול הייתי מאוד מרוצה מזה.  

 

מרווה – מרווה היא לא רק לבישול או לתה – היא מצוינת לשיער שמנוני, נגד נשירה – אך גם כאן כדאי לקחת בחשבון שזה עלול לצבוע את השיער בגוון כהה יותר.

 

אופן ההכנה: 1 כוס של מרווה טרייה על ליטר של מים רותחים. יש לבשל במשך חצי שעה על אש נמוכה. להמתין שיתקרר ואז לסנן. יש לשטוף את השיער לאחר החפיפה ולעסות את הקרקפת תוך כדי. מומלץ להשאיר את התמיסה כ-15 דקות ורק אז לשוף במים.  

איזה ויטמינים יכולים לעזור עם נשירת שיער?

בעוד שתזונה וחומרים מזינים חיוניים לתהליך צמיחת השיער גם במצבים של נשירה, הגדלת צריכת החומרים המזינים הללו עשויה לעזור לחלק מסוגי נשירת השיער – במיוחד אם הנשירה אצלכם נובעת ממחסור תזונתי. אבל, אם הנשירה שלכם נגרמת מסיבה אחרת, אז קחו בחשבון שזה לא בטוח יעזור. 

אז איזה ויטמינים טובים לחיזוק השיער ולמניעת נשירה? 

  • ויטמיני B, במיוחד  ביוטין, חומצה פולית וויטמין B12
  • ברזל
  • ויטמין C
  • ויטמין D
  • אבץ 

 

איזו מחלה יכולה לגרום לנשירת שיער?

יש כמה מחלות שיכולות להוביל לנשירת שיער:

  • תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS)
  • פסוריאזיס בקרקפת
  • זיהומים המועברים במגע מיני, כגון עגבת
  • מחלות או חוסר איזון בלוטת התריס

כמה מילים אחרונות

לא משנה מה הסיבה לנשירת השיער שלכם, הרופא שלכם יוכל לעזור לכם לזהות את הסיבות לנשירת השיער ולהתאים לכם טיפול.  הטיפולים עשויים לכלול שינויים באופן הטיפול בשיער שלכם, שינוי בתזונה שלכם וטיפולים רפואיים.  גם אם נשירת השיער שלכם תורשתית, ישנם טיפולים שיכולים לעזור להאט את קצב הנשירה. בנוסף, בהרבה מקרים אם הגורם לנשירה הוא לא משהו רפואי (לדוגמה, נשירה עונתית) אז במצב כזה ם טיפולים טבעיים יכולים מאוד להועיל לשיער. אני ממליצה באופן כללי גם בשגרה להקדיש זמן לטיפוח השיער, לבחור במוצרי קוסמטיקה טבעיים ובריאים כמה שניתן שכן – כל המוצרים התעשייתיים הם לא בריאים לקרקפת ולשיער שלך בטווח הארוך ועלולים לייבש אותו מאוד. 

יש לך עוד שאלות על נשירת שיער? משהו מהדברים עזר לך? יש לך עוד טיפים להתמודדות עם נשירה? מוזמנים להשאיר תגובה!  

לשיתוף הכתבה:

כתבות אחרונות

דאודורנט טבעי – כל מה שרצית לדעת

המעבר מדאודורנט קונבנציונלי לטבעי הוא מרתיע. בתור התחלה, פורמולות טבעיות אינן מכילות בדרך כלל אלומיניום, האנטי-פרספירנט העיקרי המשמש בדאודורנטים. אנשים רבים מודאגים מהעלייה של הזיעה בבית השחי שמגיעה יחד עם

> קרא עוד...

דלקת גרון טיפול טבעי

כאב גרון יכול להיות מאוד לא לא נעים, במיוחד אם הוא נגרם מדלקת גרון. התסמינים העיקריים הם כאב וגירוי, במיוחד בעת בליעה. מלבד טיפול רפואי, יש כמה תרופות טבעיות שיוכלו

> קרא עוד...

פרוביוטיקה לנשים – המדריך המלא

בעוד שרובנו משתדלים לשמור לע ניקיון ומחטאים באופן קבוע את החיידקים ביית ומשתמשים בחומרי חיטוי באופן קבוע – אנחנו עשויים גם מחיידיקים.  למעשה יש בגוף שלך יותר תאים חיידקיים מאשר

> קרא עוד...

תרופות סבתא לצינון

הידעתם שאין באמת תרופה להצטננות או לשפעת? יש רק תרופות שמקלות על האי נוחות…אבל קערת מרק עוף או כוס תה ג'ינג'ר חם עם דבש יכולים לעזור גם בהפחתה והקלה על

> קרא עוד...
היי, אורח!
דילוג לתוכן