תוספי תזונה מומלצים לאקנה

תוספי תזונה מומלצים לאקנה

אקנה זו ללא ספק תופעה מטרידה, אבל היא יחסית נפוצה (אם צרת הרבים זו חצי נחמה) והיא אינה שמורה רק לצעירים -היא יכולה להופיע בכל גיל. אקנה משפיעה על מאות אלפי אנשים, גברים, נשים ומתבגרים. 

ברוב המקרים אקנה נובע כתוצאה מחסור באיזון הורמונלי. כשהבלוטות בעור מייצרות יותר שומן מהרגיל. במצב כזה  נקבוביות העור נסתמות, מה שמאפשר לחיידקים (ופצעונים) לצמוח.

פצעונים מגיעים בצורות ובמרקמים רבים ושונים, כולל "שחורים", לבנים, גבשושיות עוד. בעוד שאנשים רבים משתמשים בתרופות שונות כדי להעלים אותם – חשוב לזכור שתרופות אלה פעמים רבות עלולות להזיק לבריאות בגלל החומרים הפעילים השונים שיש בהם. אז לפני שאתם שולפים את התותחים הכבדים ומשתמשים בתרופות הללו, לכן, אני ממליצה תמיד להתחיל בדברים הטבעיים והפשוטים, ובמידת הצורך ובהמלצת רופא לעבור לתרופות המורכבות. אם אתם כבר נוטפלים תרופות לאקנה, אז יש להתייעץ עם רופא לפני כל נטילה של תוסף תזונה. 

במדריך הבא, אני הולכת להסביר על כל הויטמינים ותוספי התזונה שמומלצים לאקנה. 

נתחיל מהתחלה, מה זה אקנה?

אקנה זה מצב דלקתי בעור המתרחש כאשר זקיקי השיער נסתמים בשמן ובתאי עור מתים. זה גורם לראשים לבנים, שחורים או פצעונים. על אף שאקנה זו תופעה שנפוצה ביותר בקרב בני נוער, היא משפיעה על אנשים בכל הגילאים.

 אקנה יכול להיות מצב מתמשך. הפצעונים מחלימים לאט, וכאשר אחד מתחיל להיעלם, נראה שאחרים צצים.

בהתאם לחומרתו, אקנה עלול לגרום למצוקה רגשית ולצלקת בעור. לכן חשוב להיות מודעים לגורמים של האקנה ולטפל כמה שיותר מוקדם. 

מה הסימנים לאקנה?

אקנה מופיעה בדרך כלל על הפנים, המצח, החזה, הגב העליון והכתפיים. סימני אקנה משתנים בהתאם לחומרת המצב:

  • ראשים לבנים 
  • ראשים שחורים 
  • בליטות אדומות ורכות (פאפולות)
  • פצעונים עם מוגלה (פוסטולות)  
  • גושים גדולים, מוצקים וכואבים מתחת לעור
  • גושים  מלאי מוגלה מתחת לעור (נגעים ציסטיים)

מה הם הגורמים לאקנה?

ארבעה גורמים עיקריים גורמים לאקנה:

  • ייצור עודף שמן (סבום).
  • זקיקי שיער סתומים על ידי שמן ותאי עור מתים
  • חיידקים 
  • דלקת 


אקנה מופיעה בדרך כלל על הפנים, המצח, החזה, הגב העליון והכתפיים, מכיוון שבאזורים אלה של העור יש הכי הרבה בלוטות שמן. 

לרוב אקנה יייראה כפצעונים אדומים מורמים עם מרכז לבן המתפתחים כאשר זקיקי שיער חסומים הופכים דלקתיים או נגועים בחיידקים.  דלקות בתוך זקיקי השיער מייצרים גושים דמויי ציסטה מתחת לפני השטח של העור.

יש כמה דברים שיכולים להוות טריגר לאקנה: 

שינויים הורמונליים – אנדרוגנים הם הורמונים שעולים אצל גברים ונשים במהלך ההתבגרות וגורמים לבלוטות החלב להגדיל וליצור יותר חלב. שינויים הורמונליים במהלך החיים, במיוחד אצל נשים, יכולים להוביל גם להתפרצויות (ואז זה נקרא "אקנה הורמונלי" 
תרופות מסוימות – תרופות מסוימת עלולת לגרום לאקנה. לדוגמה,  תרופות המכילות קורטיקוסטרואידים, טסטוסטרון או ליתיום.
תזונה – מחקרים מצביעים על כך שצריכת מזונות מסוימים – כולל מזונות עשירים בפחמימות, כמו לחם לבן, מתוקים וצ'יפס – עלולה להחמיר את מצב האקנה. 
סטרס–  סטרס לא גורם לאקנה, אבל הוא כן יכול לגרום לבלגן בהורמונים וכתוצאה מכך לאקנה הורמונלי. בנוסף, אם יש לכם כבר אקנה, אז סטרס יכול להחמיר את זה. 

האם ויטמינים ותוספי תזונה באמת יכולים לשפר אקנה?

ניתן למצוא ויטמינים ומינרלים גם בטיפולי אקנה מקומיים כמו משחות  וגם בתוספי מזון המיועדים לבליעה דרך הפה, ויעילותם תלויה בסוג הוויטמין בומינון. 

באופן כללי, הוכח כי ויטמינים ומינרלים בתזונה ממלאים תפקיד בהתפתחות מצבי עור דלקתיים כמו אקנה, והשלמה של ויטמינים אלו  יכולה לעזור לשפר את בריאות העור שלכם. 

אבל בכל הנוגע לתוספי תזונה לאקנה – תמיד חשוב להתייעץ עם רופא עור לפני תחילת טיפול, במיוחד אם אתם מתכננים לשלב את זה עם תרופות עם מרשם. 

ויטמין A

ויטמין A זו דרך מעולה להפחית מצבים של אקנה – אבל אתם צריכים לבדוק שאתם נוטלים אותו כמו שצריך לפני. 

ויטמין A הוא תוסף תזונה חשוב לבריאות העור, ולמרות שהוא משמש בדרך כלל בטיפולים מקומיים כמו רטינול או רטינואידים, ויטמין A  בצורת טבליות יכול לעזור לכם.. כמה מחקרים מראים שלוויטמין A יש השפעות אנטי דלקתיות בגלל שהוא מעודד נוגדי חמצון להילחם בדלקתיות בגוף.

ויטמין A יכול גם לעזור להפחית את הייצור המוגבר של החלב מבלוטות בעור.

שימי לב, אם את בהריון, חשוב להגביל את כמות ויטמין A שאת צורכת וכמובן להתייעץ עם רופא לפני נטילה. 

אישה עם אקנה

אבץ

אבץ הוא מינרל שיכול לעזור גם עם אקנה. מחקרים שונים שנעשו מראים  שאבץ יכול להפחית את ייצור השומן בעור, ויכול להגן מפני זיהום ודלקת שנגרמת כתוצאה מחיידקים.

אתם צריכים כמויות קטנות של אבץ בגוף . הכמות היומית המומלצת למבוגרים היא  8-11  מ"ג. ישנן ראיות לכך שמינון בטוח יחסית של 30 מ"ג יכול לסייע בטיפול באקנה. כמויות גבוהות מדי של אבץ עלולות להזיק. אז שימו לב שאתם לא מגזימים. 

ויטמין D

ראיתי כמה פעמים איך ויטמין D עוזר לבעיות עור רבות, כולל אקנה. ויטמין D עשוי לפעול על ידי הרגעת מצבי דלקת בעור. לויטמין D יש תפקיד חשוב בחיזוק מערכת החיסונית, ובריאות העור מושפעת ממערכת החיסון, לכן – זה בצורה עקיפה, גם ויטמין D יכול להשפיע על מראה עור הפנים ולשפר מצבים של אקנה.

אגב, חלק מהמחקרים מצביעים גם על קשר בין מחסור בויטמין D להחמרת אקנה. הדרך הטובה ביותר לקבל ויטמין D היא מחשיפה לשמש, אך במהלך החורף או אם אינכם מבלים הרבה זמן בחוץ, או..אם אתם משתמשים בקרם הגנה –  ייתכן שיהיה צורך בתוספת כדי להגיע לרמה אופטימלית. תוכלו לצרוך ויטמין D באוכל כמו דגים, ביצים ופטריות, או פשוט באמצעות טיפות ויטמין D.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על המדריך שלנו מחסור בויטמין D. 

אקנה בעור הפנים

פרוביוטיקה לעור

לא הרבה יודעים על הקשר של הבטן לעור – וזו הסיבה שגם פרוביוטיקה עם חיידקים בריאים שעוזרים להחזיר את האיזון של החיידקים בקיבה – יכולה לעזור לכם לשפר מצבים של אקנה ולתרום למראה עור הפנים.

מחקרים מראים כי פרוביוטיקה יכולה לא רק להפחית את חומרת האקנה, אלא יש לה גם השפעה חיובית על תאי החיסון בעור. פרוביוטיקה יכולה לקרר ציטוקינים דלקתיים ולהפחית את אדמומיות, נפיחות וכאב המלווים עם אקנה.

כדאי לדעת שפרוביוטיקה יכולה גם לטפל בחוסר איזון הורמונלי שעלול לגרום להופעת אקנה הורמונלי. החיידקים במעי מווסתים את חילוף החומרים של האסטרוגן, ולכן פרוביוטיקה יכולה לתרום לעור בריא יותר. 

 

ויטמין E

ויטמין E ידוע כמרכיב עיקרי במוצרי קוסמטיקה וזאת הודות לתכונותיו האנטי דלקתיות ויכולתו לעזור לקדם התחדשות תאים. מחקרים מסוימים מראים כי ויטמין E אכן יכול לשפר את מראה האקנה ופצעונים בעור, אפילו אקנה חמור, ולהוריד את הדלקתיות בעור.  פחות דלקת פירושה ריפוי טוב ומהיר יותר וסיכוי נמוך יותר להיווצרות צלקות.

ויטימני B

שמונת הסוגים של ויטמיני B משתתפים במגוון רחב של תהליכים בגוף  ועשויים לעזור לכם לשפר את מראה העור באופן כללי.  ויטמנים אלו מאפשריםלהפוך מזון לאנרגיה, כך שהשיער, השרירים, העור, מערכת העצבים, האיברים וחילוף החומרים שלכם נשארים בריאים. למרבה הצער, 'מיכל האחסון' האנושי עבור ויטמיני B הוא די זעיר, אז אתה צריך להמשיך למלא אותם כל יום.

אם יש לכם מחסור בויטמנים מקבוצת B, אתם עלולים לשים לב לתסמינים הבאים: 

  • אקנה
  • שפתיים סדוקות
  • עור יבש
  • רגישות לאור השמש
  • עור אדום ומגורה

מה התפקידים של כל אחד מהויטמינים ואיך זה קשור לאקנה ולעור הפנים? 

B1 (תיאמין)
הוא מסייע בריפוי פצעים ועוזר להמיר גלוקוז לאנרגיה, והוא חיוני לתפקוד עצבי תקין.

B1 נקרא לפעמים "ויטמין אנטי סטרס" מכיוון שהוא מרגיע את מערכת העצבים ומחזק את המערכת החיסונית מה שעוזר במניעת התפרצויות הקשורות ללחץ.

B2 (ריבופלבין)
זה עוזר ללחות בעור כדי למנוע יובש שעלול להוביל לייצור שמן (ולפעמים אקנה).

B2 גם עוזר לתחלופת תאים ולתחזוקת קולגן, מה שמפחית מצבי דלקת, מזרז ריפוי פצעים ומגן על השלמות העור. 

B3 (ניאצין)
הידוע כמככב במוצרי קוסמטיקה רבים, ויטמין B3 מטפל במצבי עור וגירויים שונים, כולל אקנה, דרמטיטיס, אקזמה, רוזצאה, אקזמה, היפרפיגמנטציה ועור יבש שנפגע מהשמש. הוא לעזור להילחם בסימני ההזדקנות,
להבהיר את עור הפנים ולשפר את הגמישות ולהפחית קמטים.

B5 (חומצה פנטותנית)
תפקידו של ויטמין B5 הוא לשמר את הלחות בעור . זה יכול לעזור לשפר את גמישות העור ואת הלחות, מה שיכול למנוע התרפצויות פצעונים בכלל ואקנה בפרט.

B6 (פירידוקסין)
ויטמין B6, הידוע כמרכיב עיקרי במניעת מתח, עוזר לווסת את השינה ואת מצב הרוח על ידי ייצור מלטונין (הורמון השינה), סרוטונין ("הורמון השמחה") ונוראפינפרין (הורמון לחץ), בין היתר.

מתח ושינה לא מספקת יכולים להפחית את התחדשות התאים, להעלות את רמות הדלקת בגוף ולתרום ליובש. כל הגורמים הללו יכולים להוביל להתפרצויות אקנה.

B7 (ביוטין)
ויטמין B7 תתורם לחילוף חומרים של חומצות שומן ומגן על התאים מפני נזקים ואיבוד מים. הוא שומר על העור ולח וגמיש. 

ויטמין B7 יכול גם לעזור  להילחם בדלקות, פריחות, זיהומים פטרייתיים ואקנה.

B9 (חומצה פולית)
B9 נלחם ברדיקלים חופשיים ומקדם תחלופה של תאים. 

B12 (קובלמין)
B12 הכרחי לשכפול והתחדשות תאים, וכאשר נמרח באופן מקומי על העור, הוא יכול להפחית אקנה, דלקות ויובש. 

מזון שמכיל חומצה פולית

טיפול טבעי באקנה – מה יכול לעזור לכם?

כמי שנאבקה באקנה במשך חלק משמעותי מחיי, אני מבינה את התסכולים והמחיר הרגשי שזה יכול לקחת. החיפוש המתמיד אחר פתרונות הוביל אותי לחקור טיפולים טבעיים שונים שיכולים להקל על צרות של העור שלי. למרות שאני לא מתיימרת להיות רופאת עור, גיליתי כמה גישות טבעיות שעבדו עבורי, ואני מאמינה שהן עשויות להציע תקווה לאחרים המתמודדים עם אקנה.

החיפוש אחר פתרונות טבעיים

לאקנה יש דרך להשפיע לא רק על העור שלנו אלא גם על ההערכה העצמית שלנו. במהלך השנים, ניסיתי אינספור מוצרים המבטיחים עור נקי וחלק, רק כדי לקבל תוצאות מעורבות ולעיתים אף להחמיר את מצב הפצעונים. רק כשהתחלתי לחקור טיפולים טבעיים מצאתי גישה הוליסטית יותר שנכונה .

שמן עץ התה:
שמן עץ התה, המופק מעלי עץ התה (Melaleuca alternifolia), זו תרופה טבעית ידועה לאקנה בשל תכונותיו האנטי-מיקרוביאליות החזקות. השמן מכיל תרכובות כמו טרפינן-4-אול שיכולות להילחם ביעילות בחיידקי Propionibacterium acnes האחראים לגרימת אקנה. הוא גם בעל תכונות אנטי דלקתיות המסייעות להרגעת עור מגורה.
כדי להשתמש בשמן עץ התה, חשוב לדלל אותו לפני מריחתו על העור. שמן עץ התה לא מדולל יכול להיות חזק מדי ועלול להוביל לגירויים. ערבבו כמה טיפות של שמן עץ התה עם שמן נשא כמו חוחובה או שמן קוקוס יכול לעזור ליצור פתרון בטוח ויעיל. מריחת שמנים אלה על פצעונים בודדים או אזורים בעייתיים יכולה לעזור להפחית אדמומיות ונפיחות.

מסכת דבש וקינמון:
דבש שימש במשך מאות שנים בשל תכונותיו האנטי בקטריאליות וריפוי פצעים. בשילוב עם קינמון, הידוע בהשפעות האנטי-דלקתיות והאנטי-מיקרוביאליות שלו, יש לך מסכה טבעית עוצמתית לטיפול בבעיות הקשורות לאקנה.
ליצירת המסכה, ערבבו כפית דבש גולמי ואורגני עם קורט קינמון ליצירת משחה. לאחר ניקוי הפנים, מרחו את התערובת והניחו לה להיות על הפנים כ-15-20 דקות. הדבש עוזר להזין את העור בעוד שהקינמון מסייע בהפחתת הדלקת. לאחר שטיפת המסכה, ייתכן שתבחינו שהעור שלכם מרגיש חלק יותר ונראה פחות אדום.

אלוורה:
אלוורה הוא זה צמיח מיוחד הידוע בג'ל שעשיר בתכונות מרגיעות ומרפאות. מריחת ג'ל אלוורה טהור ישירות מהצמח או ממקור מהימן יכולה לסייע בהפחתת דלקת, אדמומיות ואי נוחות הקשורים להתפרצויות אקנה. זה יעיל במיוחד בקידום הריפוי של פצעי אקנה מבלי לגרום ליובש יתר.
האלוורה מכילה גם נוגדי חמצון כמו ויטמינים C ו-E, התורמים לחידוש העור. מריחה קבועה של ג'ל אלוורה יכולה לסייע בשיפור מרקם העור הכללי ובמזעור המראה של צלקות שהותירו מאקנה.

תמצית תה ירוק:
תה ירוק, משקה פופולרי, עשיר בנוגדי חמצון. נוגדי חמצון אלו נמצאו כבעלי תכונות אנטי דלקתיות ומווסתות בלוטות חלב, מה שהופך את התה הירוק לאופציה מצוינת לעור נוטה לאקנה.
שתיית תה ירוק באופן קבוע יכולה לעזור לתמוך ביתרונות אלו מבפנים. בנוסף, מריחת תה ירוק מקורר כטונר יכולה לספק הקלה חיצונית. אתם יכולים גם לחפש מוצרי טיפוח המכילים תמצית תה ירוק כדי לשלב את היתרונות שלו בשגרת היומיום שלכם. 

מסכות חימר:
מסכות חימר המכילות בנטוניט או חימר קאולין, מציעות יתרון כפול לעור נוטה לאקנה. לחרסיות אלו יש יכולת מצוינת לספוג עודפי שומן וזיהומים משטח העור, ומסייעים במניעת נקבוביות סתומות ופריצות.
כדי להשתמש במסכת חימר, ערבבו את אבקת החימר עם מים או ג'ל אלוורה ליצירת משחה. מרחו את המשחה  על הפנים, הימנעו מאזור העיניים הרגיש, והניחו לה להתייבש. כשהמסכה מתייבשת, תרגישו תחושת התכווצות. זה מצביע על כך שהמסכה "שואבת" זיהומים. לאחר כ-15-20 דקות, שטפו את המסכה במים חמים, וסביר להניח שתבחינו בעור רענן ונקי יותר.

משחת כורכום:
כורכום הוא תבלין צהוב הידוע בתכונות האנטי דלקתיות שלו. כורכומין, התרכובת הפעילה שלו, נחקרה על היתרונות הפוטנציאליים שלו בניהול מצבי עור שונים, כולל אקנה.
יצירת משחת כורכום כוללת ערבוב של כפית אבקת כורכום עם מים או ג'ל אלוורה ליצירת משחה סמיכה. מריחת משחה זו על פצעונים בודדים או אזורים בעיתיים יכולה לעזור להרגיע אדמומיות ודלקת. שימוש עקבי עשוי לתרום לטשטוש צלקות אקנה ולתרום לגוון עור אחיד יותר. 

התאמות אורח חיים:
בעוד שתרופות טבעיות הן חשובות, חשוב להשלים אותן בשינויים חיוביים באורח החיים:
פעילות גופנית סדירה: פעילות גופנית מסייעת לשפר את זרימת הדם, מקדמת אספקת חמצן וחומרי מזון לעור. הזעה במהלך פעילות גופנית יכולה גם לסייע בפתיחת סתימת נקבוביות ולפנות פסולת.

תזונה מאוזנת: תזונה עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים מספקת חומרים מזינים חיוניים התומכים בבריאות העור. מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כמו פירות יער ועלים ירוקים, יכולים לסייע במאבק בדלקות.

שתייה: שתייה מספקת של מים היא חיונית לשמירה על לחות העור ותמיכה בתפקודיו הטבעיים. הידרציה נכונה מסייעת לשטוף רעלים מהגוף ומסייעת בשמירה על גוון עור צלול.

חומץ תפוחים:
חומץ תפוחים זו תרופה טבעית פופולרית עם יתרונות פוטנציאליים לעור שנוטה לאקנה. הוא מכיל חומצה אצטית, בעלת תכונות אנטיבקטריאליות. חומץ תפוחים עוזר לאזן את ה-pH של העור, מה שיכול להפחית את צמיחתם של חיידקים הגורמים לאקנה ולקדם עור בריא יותר.
כדי להשתמש בחומץ תפוחים כטונר, בחרו קודם בחומץ תפוחים שהוא אורגני. אחר כך ערבבו ביחס שווה מים וחומץ תוחים. לאחר ניקוי הפנים, מרחו את התמיסה המדוללת באמצעות צמר גפן. טונר זה יכול לעזור למצמום נקבוביות, להסיר עודפי שומן ולשפר את מרקם העור הכללי. 

שמן חוחובה:
שמן חוחובה הוא שמן טבעי רב תכליתי הדומה מאוד לסבום הטבעי של העור. זה הופך אותו לבחירה מצוינת להענקת לחות לעור הנוטה לאקנה מבלי לגרום לשמנוניות יתר. בניגוד למה שנהוג לחשוב, שימוש בשמנים על עור שמן יכול למעשה לעזור לווסת את ייצור השמן.
שמן חוחובה יכול לשמש כקרם לחות קל משקל או כשמן נשא לשמנים אתריים. מריחה של כמה טיפות שמן חוחובה על עור נקי יכולה לספק לחות מבלי לסתום את הנקבוביות. אופיו הלא-קומדוגני הופך אותו למתאים למגוון סוגי עור, כולל עור רגיש. 

 

כמה מילים אחרונות 

שילוב הפתרונות הטבעיים הנוספים הללו במלחמה באקנה יכול לספק גישה הוליסטית לטיפול בעור. כמו בכל מוצר או תרופה חדשה, רצוי לבצע בדיקת לפני שמורחים על כל הפנים שלך כדי לוודא שהוא מתאים לצרכים הייחודיים של העור שלכם. בנוסף, סבלנות ועקביות הם המפתח בעת שימוש בטיפולים טבעיים לאקנה, שכן התוצאות עשויות לקחת זמן עד שיהיו מורגשות. אם אתם חווים אקנה מתמשך או חמור, מומלץ להתייעץ עם רופא עור. 

 

לשיתוף הכתבה:

תוספי תזונה מומלצים לאקנה

אקנה זו ללא ספק תופעה מטרידה, אבל היא יחסית נפוצה (אם צרת הרבים זו חצי נחמה) והיא אינה שמורה רק לצעירים -היא יכולה להופיע בכל גיל. אקנה משפיעה על מאות אלפי אנשים, גברים, נשים ומתבגרים. 

ברוב המקרים אקנה נובע כתוצאה מחסור באיזון הורמונלי. כשהבלוטות בעור מייצרות יותר שומן מהרגיל. במצב כזה  נקבוביות העור נסתמות, מה שמאפשר לחיידקים (ופצעונים) לצמוח.

פצעונים מגיעים בצורות ובמרקמים רבים ושונים, כולל "שחורים", לבנים, גבשושיות עוד. בעוד שאנשים רבים משתמשים בתרופות שונות כדי להעלים אותם – חשוב לזכור שתרופות אלה פעמים רבות עלולות להזיק לבריאות בגלל החומרים הפעילים השונים שיש בהם. אז לפני שאתם שולפים את התותחים הכבדים ומשתמשים בתרופות הללו, לכן, אני ממליצה תמיד להתחיל בדברים הטבעיים והפשוטים, ובמידת הצורך ובהמלצת רופא לעבור לתרופות המורכבות. אם אתם כבר נוטפלים תרופות לאקנה, אז יש להתייעץ עם רופא לפני כל נטילה של תוסף תזונה. 

במדריך הבא, אני הולכת להסביר על כל הויטמינים ותוספי התזונה שמומלצים לאקנה. 

נתחיל מהתחלה, מה זה אקנה?

אקנה זה מצב דלקתי בעור המתרחש כאשר זקיקי השיער נסתמים בשמן ובתאי עור מתים. זה גורם לראשים לבנים, שחורים או פצעונים. על אף שאקנה זו תופעה שנפוצה ביותר בקרב בני נוער, היא משפיעה על אנשים בכל הגילאים.

 אקנה יכול להיות מצב מתמשך. הפצעונים מחלימים לאט, וכאשר אחד מתחיל להיעלם, נראה שאחרים צצים.

בהתאם לחומרתו, אקנה עלול לגרום למצוקה רגשית ולצלקת בעור. לכן חשוב להיות מודעים לגורמים של האקנה ולטפל כמה שיותר מוקדם. 

מה הסימנים לאקנה?

אקנה מופיעה בדרך כלל על הפנים, המצח, החזה, הגב העליון והכתפיים. סימני אקנה משתנים בהתאם לחומרת המצב:

  • ראשים לבנים 
  • ראשים שחורים 
  • בליטות אדומות ורכות (פאפולות)
  • פצעונים עם מוגלה (פוסטולות)  
  • גושים גדולים, מוצקים וכואבים מתחת לעור
  • גושים  מלאי מוגלה מתחת לעור (נגעים ציסטיים)

מה הם הגורמים לאקנה?

ארבעה גורמים עיקריים גורמים לאקנה:

  • ייצור עודף שמן (סבום).
  • זקיקי שיער סתומים על ידי שמן ותאי עור מתים
  • חיידקים 
  • דלקת 


אקנה מופיעה בדרך כלל על הפנים, המצח, החזה, הגב העליון והכתפיים, מכיוון שבאזורים אלה של העור יש הכי הרבה בלוטות שמן. 

לרוב אקנה יייראה כפצעונים אדומים מורמים עם מרכז לבן המתפתחים כאשר זקיקי שיער חסומים הופכים דלקתיים או נגועים בחיידקים.  דלקות בתוך זקיקי השיער מייצרים גושים דמויי ציסטה מתחת לפני השטח של העור.

יש כמה דברים שיכולים להוות טריגר לאקנה: 

שינויים הורמונליים – אנדרוגנים הם הורמונים שעולים אצל גברים ונשים במהלך ההתבגרות וגורמים לבלוטות החלב להגדיל וליצור יותר חלב. שינויים הורמונליים במהלך החיים, במיוחד אצל נשים, יכולים להוביל גם להתפרצויות (ואז זה נקרא "אקנה הורמונלי" 
תרופות מסוימות – תרופות מסוימת עלולת לגרום לאקנה. לדוגמה,  תרופות המכילות קורטיקוסטרואידים, טסטוסטרון או ליתיום.
תזונה – מחקרים מצביעים על כך שצריכת מזונות מסוימים – כולל מזונות עשירים בפחמימות, כמו לחם לבן, מתוקים וצ'יפס – עלולה להחמיר את מצב האקנה. 
סטרס–  סטרס לא גורם לאקנה, אבל הוא כן יכול לגרום לבלגן בהורמונים וכתוצאה מכך לאקנה הורמונלי. בנוסף, אם יש לכם כבר אקנה, אז סטרס יכול להחמיר את זה. 

האם ויטמינים ותוספי תזונה באמת יכולים לשפר אקנה?

ניתן למצוא ויטמינים ומינרלים גם בטיפולי אקנה מקומיים כמו משחות  וגם בתוספי מזון המיועדים לבליעה דרך הפה, ויעילותם תלויה בסוג הוויטמין בומינון. 

באופן כללי, הוכח כי ויטמינים ומינרלים בתזונה ממלאים תפקיד בהתפתחות מצבי עור דלקתיים כמו אקנה, והשלמה של ויטמינים אלו  יכולה לעזור לשפר את בריאות העור שלכם. 

אבל בכל הנוגע לתוספי תזונה לאקנה – תמיד חשוב להתייעץ עם רופא עור לפני תחילת טיפול, במיוחד אם אתם מתכננים לשלב את זה עם תרופות עם מרשם. 

ויטמין A

ויטמין A זו דרך מעולה להפחית מצבים של אקנה – אבל אתם צריכים לבדוק שאתם נוטלים אותו כמו שצריך לפני. 

ויטמין A הוא תוסף תזונה חשוב לבריאות העור, ולמרות שהוא משמש בדרך כלל בטיפולים מקומיים כמו רטינול או רטינואידים, ויטמין A  בצורת טבליות יכול לעזור לכם.. כמה מחקרים מראים שלוויטמין A יש השפעות אנטי דלקתיות בגלל שהוא מעודד נוגדי חמצון להילחם בדלקתיות בגוף.

ויטמין A יכול גם לעזור להפחית את הייצור המוגבר של החלב מבלוטות בעור.

שימי לב, אם את בהריון, חשוב להגביל את כמות ויטמין A שאת צורכת וכמובן להתייעץ עם רופא לפני נטילה. 

אישה עם אקנה

אבץ

אבץ הוא מינרל שיכול לעזור גם עם אקנה. מחקרים שונים שנעשו מראים  שאבץ יכול להפחית את ייצור השומן בעור, ויכול להגן מפני זיהום ודלקת שנגרמת כתוצאה מחיידקים.

אתם צריכים כמויות קטנות של אבץ בגוף . הכמות היומית המומלצת למבוגרים היא  8-11  מ"ג. ישנן ראיות לכך שמינון בטוח יחסית של 30 מ"ג יכול לסייע בטיפול באקנה. כמויות גבוהות מדי של אבץ עלולות להזיק. אז שימו לב שאתם לא מגזימים. 

ויטמין D

ראיתי כמה פעמים איך ויטמין D עוזר לבעיות עור רבות, כולל אקנה. ויטמין D עשוי לפעול על ידי הרגעת מצבי דלקת בעור. לויטמין D יש תפקיד חשוב בחיזוק מערכת החיסונית, ובריאות העור מושפעת ממערכת החיסון, לכן – זה בצורה עקיפה, גם ויטמין D יכול להשפיע על מראה עור הפנים ולשפר מצבים של אקנה.

אגב, חלק מהמחקרים מצביעים גם על קשר בין מחסור בויטמין D להחמרת אקנה. הדרך הטובה ביותר לקבל ויטמין D היא מחשיפה לשמש, אך במהלך החורף או אם אינכם מבלים הרבה זמן בחוץ, או..אם אתם משתמשים בקרם הגנה –  ייתכן שיהיה צורך בתוספת כדי להגיע לרמה אופטימלית. תוכלו לצרוך ויטמין D באוכל כמו דגים, ביצים ופטריות, או פשוט באמצעות טיפות ויטמין D.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על המדריך שלנו מחסור בויטמין D. 

אקנה בעור הפנים

פרוביוטיקה לעור

לא הרבה יודעים על הקשר של הבטן לעור – וזו הסיבה שגם פרוביוטיקה עם חיידקים בריאים שעוזרים להחזיר את האיזון של החיידקים בקיבה – יכולה לעזור לכם לשפר מצבים של אקנה ולתרום למראה עור הפנים.

מחקרים מראים כי פרוביוטיקה יכולה לא רק להפחית את חומרת האקנה, אלא יש לה גם השפעה חיובית על תאי החיסון בעור. פרוביוטיקה יכולה לקרר ציטוקינים דלקתיים ולהפחית את אדמומיות, נפיחות וכאב המלווים עם אקנה.

כדאי לדעת שפרוביוטיקה יכולה גם לטפל בחוסר איזון הורמונלי שעלול לגרום להופעת אקנה הורמונלי. החיידקים במעי מווסתים את חילוף החומרים של האסטרוגן, ולכן פרוביוטיקה יכולה לתרום לעור בריא יותר. 

 

ויטמין E

ויטמין E ידוע כמרכיב עיקרי במוצרי קוסמטיקה וזאת הודות לתכונותיו האנטי דלקתיות ויכולתו לעזור לקדם התחדשות תאים. מחקרים מסוימים מראים כי ויטמין E אכן יכול לשפר את מראה האקנה ופצעונים בעור, אפילו אקנה חמור, ולהוריד את הדלקתיות בעור.  פחות דלקת פירושה ריפוי טוב ומהיר יותר וסיכוי נמוך יותר להיווצרות צלקות.

ויטימני B

שמונת הסוגים של ויטמיני B משתתפים במגוון רחב של תהליכים בגוף  ועשויים לעזור לכם לשפר את מראה העור באופן כללי.  ויטמנים אלו מאפשריםלהפוך מזון לאנרגיה, כך שהשיער, השרירים, העור, מערכת העצבים, האיברים וחילוף החומרים שלכם נשארים בריאים. למרבה הצער, 'מיכל האחסון' האנושי עבור ויטמיני B הוא די זעיר, אז אתה צריך להמשיך למלא אותם כל יום.

אם יש לכם מחסור בויטמנים מקבוצת B, אתם עלולים לשים לב לתסמינים הבאים: 

  • אקנה
  • שפתיים סדוקות
  • עור יבש
  • רגישות לאור השמש
  • עור אדום ומגורה

מה התפקידים של כל אחד מהויטמינים ואיך זה קשור לאקנה ולעור הפנים? 

B1 (תיאמין)
הוא מסייע בריפוי פצעים ועוזר להמיר גלוקוז לאנרגיה, והוא חיוני לתפקוד עצבי תקין.

B1 נקרא לפעמים "ויטמין אנטי סטרס" מכיוון שהוא מרגיע את מערכת העצבים ומחזק את המערכת החיסונית מה שעוזר במניעת התפרצויות הקשורות ללחץ.

B2 (ריבופלבין)
זה עוזר ללחות בעור כדי למנוע יובש שעלול להוביל לייצור שמן (ולפעמים אקנה).

B2 גם עוזר לתחלופת תאים ולתחזוקת קולגן, מה שמפחית מצבי דלקת, מזרז ריפוי פצעים ומגן על השלמות העור. 

B3 (ניאצין)
הידוע כמככב במוצרי קוסמטיקה רבים, ויטמין B3 מטפל במצבי עור וגירויים שונים, כולל אקנה, דרמטיטיס, אקזמה, רוזצאה, אקזמה, היפרפיגמנטציה ועור יבש שנפגע מהשמש. הוא לעזור להילחם בסימני ההזדקנות,
להבהיר את עור הפנים ולשפר את הגמישות ולהפחית קמטים.

B5 (חומצה פנטותנית)
תפקידו של ויטמין B5 הוא לשמר את הלחות בעור . זה יכול לעזור לשפר את גמישות העור ואת הלחות, מה שיכול למנוע התרפצויות פצעונים בכלל ואקנה בפרט.

B6 (פירידוקסין)
ויטמין B6, הידוע כמרכיב עיקרי במניעת מתח, עוזר לווסת את השינה ואת מצב הרוח על ידי ייצור מלטונין (הורמון השינה), סרוטונין ("הורמון השמחה") ונוראפינפרין (הורמון לחץ), בין היתר.

מתח ושינה לא מספקת יכולים להפחית את התחדשות התאים, להעלות את רמות הדלקת בגוף ולתרום ליובש. כל הגורמים הללו יכולים להוביל להתפרצויות אקנה.

B7 (ביוטין)
ויטמין B7 תתורם לחילוף חומרים של חומצות שומן ומגן על התאים מפני נזקים ואיבוד מים. הוא שומר על העור ולח וגמיש. 

ויטמין B7 יכול גם לעזור  להילחם בדלקות, פריחות, זיהומים פטרייתיים ואקנה.

B9 (חומצה פולית)
B9 נלחם ברדיקלים חופשיים ומקדם תחלופה של תאים. 

B12 (קובלמין)
B12 הכרחי לשכפול והתחדשות תאים, וכאשר נמרח באופן מקומי על העור, הוא יכול להפחית אקנה, דלקות ויובש. 

מזון שמכיל חומצה פולית

טיפול טבעי באקנה – מה יכול לעזור לכם?

כמי שנאבקה באקנה במשך חלק משמעותי מחיי, אני מבינה את התסכולים והמחיר הרגשי שזה יכול לקחת. החיפוש המתמיד אחר פתרונות הוביל אותי לחקור טיפולים טבעיים שונים שיכולים להקל על צרות של העור שלי. למרות שאני לא מתיימרת להיות רופאת עור, גיליתי כמה גישות טבעיות שעבדו עבורי, ואני מאמינה שהן עשויות להציע תקווה לאחרים המתמודדים עם אקנה.

החיפוש אחר פתרונות טבעיים

לאקנה יש דרך להשפיע לא רק על העור שלנו אלא גם על ההערכה העצמית שלנו. במהלך השנים, ניסיתי אינספור מוצרים המבטיחים עור נקי וחלק, רק כדי לקבל תוצאות מעורבות ולעיתים אף להחמיר את מצב הפצעונים. רק כשהתחלתי לחקור טיפולים טבעיים מצאתי גישה הוליסטית יותר שנכונה .

שמן עץ התה:
שמן עץ התה, המופק מעלי עץ התה (Melaleuca alternifolia), זו תרופה טבעית ידועה לאקנה בשל תכונותיו האנטי-מיקרוביאליות החזקות. השמן מכיל תרכובות כמו טרפינן-4-אול שיכולות להילחם ביעילות בחיידקי Propionibacterium acnes האחראים לגרימת אקנה. הוא גם בעל תכונות אנטי דלקתיות המסייעות להרגעת עור מגורה.
כדי להשתמש בשמן עץ התה, חשוב לדלל אותו לפני מריחתו על העור. שמן עץ התה לא מדולל יכול להיות חזק מדי ועלול להוביל לגירויים. ערבבו כמה טיפות של שמן עץ התה עם שמן נשא כמו חוחובה או שמן קוקוס יכול לעזור ליצור פתרון בטוח ויעיל. מריחת שמנים אלה על פצעונים בודדים או אזורים בעייתיים יכולה לעזור להפחית אדמומיות ונפיחות.

מסכת דבש וקינמון:
דבש שימש במשך מאות שנים בשל תכונותיו האנטי בקטריאליות וריפוי פצעים. בשילוב עם קינמון, הידוע בהשפעות האנטי-דלקתיות והאנטי-מיקרוביאליות שלו, יש לך מסכה טבעית עוצמתית לטיפול בבעיות הקשורות לאקנה.
ליצירת המסכה, ערבבו כפית דבש גולמי ואורגני עם קורט קינמון ליצירת משחה. לאחר ניקוי הפנים, מרחו את התערובת והניחו לה להיות על הפנים כ-15-20 דקות. הדבש עוזר להזין את העור בעוד שהקינמון מסייע בהפחתת הדלקת. לאחר שטיפת המסכה, ייתכן שתבחינו שהעור שלכם מרגיש חלק יותר ונראה פחות אדום.

אלוורה:
אלוורה הוא זה צמיח מיוחד הידוע בג'ל שעשיר בתכונות מרגיעות ומרפאות. מריחת ג'ל אלוורה טהור ישירות מהצמח או ממקור מהימן יכולה לסייע בהפחתת דלקת, אדמומיות ואי נוחות הקשורים להתפרצויות אקנה. זה יעיל במיוחד בקידום הריפוי של פצעי אקנה מבלי לגרום ליובש יתר.
האלוורה מכילה גם נוגדי חמצון כמו ויטמינים C ו-E, התורמים לחידוש העור. מריחה קבועה של ג'ל אלוורה יכולה לסייע בשיפור מרקם העור הכללי ובמזעור המראה של צלקות שהותירו מאקנה.

תמצית תה ירוק:
תה ירוק, משקה פופולרי, עשיר בנוגדי חמצון. נוגדי חמצון אלו נמצאו כבעלי תכונות אנטי דלקתיות ומווסתות בלוטות חלב, מה שהופך את התה הירוק לאופציה מצוינת לעור נוטה לאקנה.
שתיית תה ירוק באופן קבוע יכולה לעזור לתמוך ביתרונות אלו מבפנים. בנוסף, מריחת תה ירוק מקורר כטונר יכולה לספק הקלה חיצונית. אתם יכולים גם לחפש מוצרי טיפוח המכילים תמצית תה ירוק כדי לשלב את היתרונות שלו בשגרת היומיום שלכם. 

מסכות חימר:
מסכות חימר המכילות בנטוניט או חימר קאולין, מציעות יתרון כפול לעור נוטה לאקנה. לחרסיות אלו יש יכולת מצוינת לספוג עודפי שומן וזיהומים משטח העור, ומסייעים במניעת נקבוביות סתומות ופריצות.
כדי להשתמש במסכת חימר, ערבבו את אבקת החימר עם מים או ג'ל אלוורה ליצירת משחה. מרחו את המשחה  על הפנים, הימנעו מאזור העיניים הרגיש, והניחו לה להתייבש. כשהמסכה מתייבשת, תרגישו תחושת התכווצות. זה מצביע על כך שהמסכה "שואבת" זיהומים. לאחר כ-15-20 דקות, שטפו את המסכה במים חמים, וסביר להניח שתבחינו בעור רענן ונקי יותר.

משחת כורכום:
כורכום הוא תבלין צהוב הידוע בתכונות האנטי דלקתיות שלו. כורכומין, התרכובת הפעילה שלו, נחקרה על היתרונות הפוטנציאליים שלו בניהול מצבי עור שונים, כולל אקנה.
יצירת משחת כורכום כוללת ערבוב של כפית אבקת כורכום עם מים או ג'ל אלוורה ליצירת משחה סמיכה. מריחת משחה זו על פצעונים בודדים או אזורים בעיתיים יכולה לעזור להרגיע אדמומיות ודלקת. שימוש עקבי עשוי לתרום לטשטוש צלקות אקנה ולתרום לגוון עור אחיד יותר. 

התאמות אורח חיים:
בעוד שתרופות טבעיות הן חשובות, חשוב להשלים אותן בשינויים חיוביים באורח החיים:
פעילות גופנית סדירה: פעילות גופנית מסייעת לשפר את זרימת הדם, מקדמת אספקת חמצן וחומרי מזון לעור. הזעה במהלך פעילות גופנית יכולה גם לסייע בפתיחת סתימת נקבוביות ולפנות פסולת.

תזונה מאוזנת: תזונה עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים מספקת חומרים מזינים חיוניים התומכים בבריאות העור. מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כמו פירות יער ועלים ירוקים, יכולים לסייע במאבק בדלקות.

שתייה: שתייה מספקת של מים היא חיונית לשמירה על לחות העור ותמיכה בתפקודיו הטבעיים. הידרציה נכונה מסייעת לשטוף רעלים מהגוף ומסייעת בשמירה על גוון עור צלול.

חומץ תפוחים:
חומץ תפוחים זו תרופה טבעית פופולרית עם יתרונות פוטנציאליים לעור שנוטה לאקנה. הוא מכיל חומצה אצטית, בעלת תכונות אנטיבקטריאליות. חומץ תפוחים עוזר לאזן את ה-pH של העור, מה שיכול להפחית את צמיחתם של חיידקים הגורמים לאקנה ולקדם עור בריא יותר.
כדי להשתמש בחומץ תפוחים כטונר, בחרו קודם בחומץ תפוחים שהוא אורגני. אחר כך ערבבו ביחס שווה מים וחומץ תוחים. לאחר ניקוי הפנים, מרחו את התמיסה המדוללת באמצעות צמר גפן. טונר זה יכול לעזור למצמום נקבוביות, להסיר עודפי שומן ולשפר את מרקם העור הכללי. 

שמן חוחובה:
שמן חוחובה הוא שמן טבעי רב תכליתי הדומה מאוד לסבום הטבעי של העור. זה הופך אותו לבחירה מצוינת להענקת לחות לעור הנוטה לאקנה מבלי לגרום לשמנוניות יתר. בניגוד למה שנהוג לחשוב, שימוש בשמנים על עור שמן יכול למעשה לעזור לווסת את ייצור השמן.
שמן חוחובה יכול לשמש כקרם לחות קל משקל או כשמן נשא לשמנים אתריים. מריחה של כמה טיפות שמן חוחובה על עור נקי יכולה לספק לחות מבלי לסתום את הנקבוביות. אופיו הלא-קומדוגני הופך אותו למתאים למגוון סוגי עור, כולל עור רגיש. 

 

כמה מילים אחרונות 

שילוב הפתרונות הטבעיים הנוספים הללו במלחמה באקנה יכול לספק גישה הוליסטית לטיפול בעור. כמו בכל מוצר או תרופה חדשה, רצוי לבצע בדיקת לפני שמורחים על כל הפנים שלך כדי לוודא שהוא מתאים לצרכים הייחודיים של העור שלכם. בנוסף, סבלנות ועקביות הם המפתח בעת שימוש בטיפולים טבעיים לאקנה, שכן התוצאות עשויות לקחת זמן עד שיהיו מורגשות. אם אתם חווים אקנה מתמשך או חמור, מומלץ להתייעץ עם רופא עור. 

 

לשיתוף הכתבה:

כתבות אחרונות

דאודורנט טבעי – כל מה שרצית לדעת

המעבר מדאודורנט קונבנציונלי לטבעי הוא מרתיע. בתור התחלה, פורמולות טבעיות אינן מכילות בדרך כלל אלומיניום, האנטי-פרספירנט העיקרי המשמש בדאודורנטים. אנשים רבים מודאגים מהעלייה של הזיעה בבית השחי שמגיעה יחד עם

> קרא עוד...

דלקת גרון טיפול טבעי

כאב גרון יכול להיות מאוד לא לא נעים, במיוחד אם הוא נגרם מדלקת גרון. התסמינים העיקריים הם כאב וגירוי, במיוחד בעת בליעה. מלבד טיפול רפואי, יש כמה תרופות טבעיות שיוכלו

> קרא עוד...

פרוביוטיקה לנשים – המדריך המלא

בעוד שרובנו משתדלים לשמור לע ניקיון ומחטאים באופן קבוע את החיידקים ביית ומשתמשים בחומרי חיטוי באופן קבוע – אנחנו עשויים גם מחיידיקים.  למעשה יש בגוף שלך יותר תאים חיידקיים מאשר

> קרא עוד...

תרופות סבתא לצינון

הידעתם שאין באמת תרופה להצטננות או לשפעת? יש רק תרופות שמקלות על האי נוחות…אבל קערת מרק עוף או כוס תה ג'ינג'ר חם עם דבש יכולים לעזור גם בהפחתה והקלה על

> קרא עוד...
היי, אורח!
דילוג לתוכן